Zorgprofessionals zijn nu te veel tijd kwijt aan registratie van gegevens in de huidige systemen. Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) pakketten zorgen nu nog voor een te hoge administratieve lastendruk bij zorgverleners. Dit kan leiden tot veiligheidsrisico’s bij patiënten (cliënten) vanwege onvoldoende beschikbare goede informatie over de patiënt en tot overspannen zorgverleners. Welke technologische ontwikkelingen kunnen bijdragen tot slimmere EPD’s waarmee deze problemen opgelost kunnen worden?
Zorgverleners zijn nu de helft van hun tijd bezig met het goed registreren van patiëntinformatie in een EPD (of ECD). Deze tijd willen en kunnen ze beter aan zorg voor de patiënt besteden. Het ontwerp en de inrichting van EPD’s zal in de toekomst anders moeten. Ondanks de strenge eisen vanuit facturatie en regelgeving, en een focus op patiëntveiligheid, kunnen EPD’s slimmer ingericht worden.
Zorg voor de patiënt zal in een EPD de centrale focus moeten krijgen. De huidige medische situatie van de patiënt (inclusief diagnose), grote klinische risico’s, en knelpunten die het medisch team zal moeten oplossen, zullen centraal moeten staan in het EPD. Hierbij is het belangrijk dat dit in gewoon Nederlands wordt opgeschreven en jargon vermeden, zodat iedereen het EPD kan begrijpen.
Er zijn nu een aantal technologische ontwikkelingen die het in de toekomst mogelijk maken om EPD’s slimmer in te richten:
Op dit moment zijn EPD’s nog niet zover, maar het gaat wel komen. Slimmere EPD’s zullen zorgen voor een hogere productiviteit van zorgverleners (en ondersteuning), voor betere kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid, en voor minder frustratie bij zorgverleners en daarmee een hogere medewerkerstevredenheid. Op dit moment zien we al verbeteringen in interfaces van EPD’s, en hopelijk ook snel het gebruik van o.a. data visualisatie en AI. Op naar een digitale toekomst!
Wilt u een keer sparren over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van EPD of ECD? Neem dan vooral contact met mij of een collega op. Of lees meer over onze ideale zorgadministratie.
Martijn van Dalen is Business Line Manager Outsourcing. Zijn team voert o.a. de zorgadministratie voor zorginstellingen uit. Hiervoor is hij als management consultant werkzaam geweest voor RvB’s en finance directors van diverse zorginstellingen (van UMC’s en topklinische ziekenhuizen tot grote Care- en GGZ-instellingen).
Geraadpleegde bronnen: Harvard Business Review