De uitdagingen in de zorg zijn groot. De zorgvraag neemt toe, het personeelstekort loopt op en de financiële middelen blijven gelijken. Daarnaast gaat de samenleving er anders uitzien en daarmee ook de zorg. Naast gezondheid wordt er steeds meer waarde gehecht aan welzijn, deelname aan werk en het onderhouden van sociale contacten. Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren. Als je op alle gebieden hulp wilt kunnen bieden, moet je als organisatie samenwerken over de grenzen van je organisatie en domeinen heen. Door samen te werken in de zorg kun je met elkaar tot nieuwe en innovatieve oplossingen komen. Organisaties zoals zorgaanbieders, welzijnspartijen, zorgverzekeraars, gemeenten, kennisinstellingen en patiëntbelangenorganisaties werken daarom steeds vaker regionaal samen in netwerken om bovenstaande problemen gezamenlijk op te lossen.
Hoewel samenwerken in netwerken ingewikkeld is, vormen dergelijke netwerken een belangrijk onderdeel van de oplossingen voor de uitdagingen waar de zorg voor staat. Het deelnemen aan of organiseren van deze netwerken is complex. Naast het ontwikkelen van technische en juridische voorwaarden zullen regionale zorgorganisaties met elkaar in gesprek moeten. We zien een groeiende behoefte aan handvaten die helpen bij het verder en gerichter ontwikkelen hiervan. Op basis van onze ervaringen hebben we een aantal succesfactoren geïdentificeerd van vitale en duurzame zorgnetwerken. Maar allereerst de vraag: wat is netwerkzorg nu eigenlijk?