De interimcontrole van de accountant heeft bij veel zorgorganisaties reeds plaatsgevonden. Bij een deel staat deze nog op de planning. Tijdens deze interimcontrole dient de zorgaanbieder aan te tonen dat de dossiers tijdens het eerste en tweede kwartaal van het jaar aan de gestelde eisen voldoen. In het artikel van collega Djuni Hinkert werd het 5-stappenplan toegelicht om de dossiercontrole uit te voeren. In dit artikel gaan we kort in op de veelvoorkomende tekortkomingen in de dossiers en op welke manier de resultaten van de controle van nut kunnen zijn voor de organisatie.
We omschrijven de vaak waargenomen tekortkomingen in de volgende vier controlepunten:
Indicatie/ beschikking
Zorgovereenkomst
Zorgplan/ behandelplan/ hulpverleningsplan
Rapportages
Om te voorkomen dat alle dossiers gecontroleerd moeten worden, is het belangrijk dat de resultaten van de steekproef of de deelwaarneming positief zijn. Mocht dit niet het geval zijn, dan dienen de resultaten van de controle gebruikt te worden om een goed verbeterplan te maken. Hiermee kan voorkomen worden dat er een integrale controle nodig is om een accountantsverklaring te krijgen.
Uit dit verbeterplan blijkt vaak dat interne processen aangescherpt en/of beter bekend gemaakt moeten worden in een organisatie. Daarnaast dient er aandacht te zijn voor afdelingen waar de in-, door- en uitstroom hoger is dan bij andere afdelingen. Vaak hebben deze afdelingen wat extra ondersteuning van een secretaresse of zorgplan-coach nodig om ervoor te zorgen dat zij blijvend aan alle administratieve eisen voldoen.
Wilt u meer informatie ontvangen over de organisatie en uitvoering van dossiercontroles of over het verbeteren van de processen om tot positieve resultaten te komen bij de dossiercontroles? U kunt ons daarover raadplegen. Wij helpen u graag op weg.
Contact opnemen
Senior Consultant Care
Senior Consultant Care