Sinds ruim vijf jaar werkt Fertiliteitskliniek Twente met de factureringsmodule van Cure4. Het intensieve contact biedt de kliniek precies de stuurinformatie die ze nodig heeft voor de productieafspraken met de zorgverzekeraars.
Outsourcing
Succesvolle samenwerking tussen Fertiliteitskliniek Twente en Cure4
Sinds ruim vijf jaar werkt Fertiliteitskliniek Twente met de factureringsmodule van Cure4. Het intensieve contact biedt de kliniek precies de stuurinformatie die ze nodig heeft voor de productieafspraken met de zorgverzekeraars.
Fertiliteitskliniek Twente bestaat in januari 2022 tien jaar. “We wilden de kennis verbinden die in een relatief klein werkgebied versnipperd was over drie ziekenhuizen”, zegt Jacqueline Neve, gynaecoloog en directeur van de kliniek. “Beter voor de patiënt, want dan hoeft die niet meer heen en weer te reizen, iets wat naar ons idee niet past bij het nu geldende gedachtegoed van de juiste zorg op de juiste plek. De behoefte is er, bewijst de duizend nieuwe intakes die we per jaar hebben. In 2017 kregen we de erkenning als weefselinstelling en in 2018 realiseerden we onze grote wens om over een eigen IVF-laboratorium te beschikken.”
Alternatief gezocht
In een ziekenhuis kan een afdeling voor de facturering gebruikmaken van het systeem dat dit ziekenhuis daarvoor heeft. “Maar wij zijn een zelfstandig behandelcentrum en moesten dus op zoek naar een andere oplossing voor het factureringsproces”, zegt Neve. “We hebben wel een marktverkenning gedaan, maar zoveel partijen die konden bieden wat wij nodig hadden, waren er niet. De partijen die soortgelijke systemen voor de ziekenhuizen ontwikkelden waren veel te duur voor ons. En die systemen waren ook veel te uitgebreid, we hadden alleen de factureringsmodule nodig. En daarvoor zijn we uitgekomen bij Cure4.”
Tweewekelijks contact
Zo werd Fertiliteitskliniek Twente ruim vijf jaar geleden klant van Cure4. Sinds die tijd is sprake van tweewekelijks contact tussen de partijen. “We zijn slechts een klein centrum met de dokters in the lead”, legt Neve uit. “We hebben wel iemand die zich met de facturatie bezighoudt, maar we beseffen ook maar al te goed dat het niet ons kennisgebied is. We willen wel goed overzicht houden op onze financiële situatie natuurlijk. Vandaar dat tweewekelijkse contact met Cure4, dat ons hierin ondersteunt. Niet alleen met de facturatie zelf, maar ook in de vorm van een maandelijkse cockpit op basis van het omzetplafond dat we met de zorgverzekeraars hebben afgesproken. Die cockpit-informatie gebruiken wij om onze productie op af te stemmen. Het is onze stuurinformatie. We weten dus precies of we in bijvoorbeeld september nog bij de zorgverzekeraar aan de bel moeten trekken, of aan het einde van het jaar productie moeten doorschuiven naar het jaar erop.”
De foutmarge in het declaratieproces is één procent of minder
De korte lijnen in de werkafspraken tussen Fertiliteitskliniek Twente en Cure4 hebben de kliniek in de loop der jaren veel opgeleverd, stelt Neve. “De foutmarge in het declaratieproces is één procent of minder”, zegt ze. “De mensen van Cure4 snappen onze processen. Een paar jaar geleden is sprake geweest van wisseling van contactpersonen, maar daarbij is goed overgedragen zodat dit niet tot problemen heeft geleid. Het contact is laagdrempelig en ze denken ook goed met ons mee.”
Over Fertiliteitskliniek Twente
FKT is een kliniek voor mensen met een kinderwens. Wanneer een gewenste zwangerschap uitblijft kunnen mensen hier terecht voor advies, onderzoek en behandeling. Het gespecialiseerde en ervaren team biedt verschillende behandelingen aan zoals inseminaties, inseminaties met donorsperma, IVF en ICSI.