RPA in de zorg

De mogelijkheden van RPA in administratieve processen

RPA is de technologie waarmee je een “softwarebot” kan configureren om de handelingen van een medewerker die in digitale systemen werkt na te bootsen om een ​​bedrijfsproces uit te voeren. Dit betekent dat de softwarebot de stappen die een medewerker zet, volledig kan overnemen. Hierdoor kunnen de medewerkers zich focussen op andere taken, terwijl de softwarebot de repeterende en vaak tijdsintensieve taken uitvoert.

Met deze technologie verslimmen we onze eigen administratieve dienstverlening én ondersteunen wij zorgorganisaties bij het robotiseren van processen. Zo wordt op onze afdeling Zorgadministratie het VeCoZo berichtenverkeer automatisch verwerkt door een RPA bot en besparen wij daar maar liefst 45 uur per maand mee. Voor een van onze klanten zetten wij RPA in voor het coderen van de facturenstroom. Dit bespaart maar liefst 120 uur per maand.

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie

Verschillende processen binnen de zorg- en financiële administratie lenen zich uitstekend voor RPA. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Verwerken en coderen van facturen;
  • Verwerken verzekeringsclaims;
  • Bijwerken patiënt- en cliëntgegevens;
  • Monitoren medische voorraden en bestellen nieuwe producten;
  • Uitvoeren van memoriaalboekingen;
  • Afletteren;
  • Opsporen en afhandelen van dubbele betalingen;
  • Checken van orderbevestiging met de factuur op regelniveau;
  • Automatisch verzenden van notificaties (bijvoorbeeld een aanmaningsproces).

Wat zijn de voordelen van RPA voor zorgorganisaties?

  • Verhoogde nauwkeurigheid en verminderde foutgevoeligheid. Fouten in administraties kunnen grote gevolgen hebben in de zorgsector, bijvoorbeeld bij een foutieve zorgdeclaratie. Een foutje kan snel gemaakt zijn en over het hoofd gezien worden.
  • Werkgeluk en motivatie van medewerkers. Medewerkers hoeven zich niet langer bezig te houden met repetitieve, minder uitdagende taken en kunnen zich focussen op taken die hen voldoening geven.
  • Klanttevredenheid en efficiëntie. Met RPA kunnen administratieve processen sneller en nauwkeuriger worden afgehandeld, wat de efficiëntie van de dienstverlening verhoogt en de tevredenheid van alle belanghebbenden verbetert.
  • Verbeterde zorgkwaliteit. Door routinetaken te automatiseren, kunnen medewerkers meer tijd besteden aan patiëntenzorg en complexere taken.
  • Kostenbesparing. RPA vermindert de afhankelijkheid van handmatige en arbeidsintensieve taken van medewerkers, wat resulteert in kostenbesparingen op de lange termijn.
  • Hogere productiviteit. RPA stelt organisaties in staat om meer te doen met minder middelen. Softwarebots kunnen 24 uur per dag draaien en zijn dus niet gebonden aan werktijden en de belastbaarheid van mensen.
  • Snellere doorlooptijden. RPA-gebaseerde processen zijn aanzienlijk sneller dan handmatige uitvoering, waardoor doorlooptijden van taken en processen worden verkort.
  • Schaalbaarheid. RPA biedt organisaties de mogelijkheid om eenvoudig taken op te schalen zonder dat daar extra middelen voor nodig zijn. Dit maakt het mogelijk om met veranderende behoeften en groei om te gaan zonder grote investeringen te hoeven doen in personeel.

Oplossingen

Onze diensten

Ontwikkeling en implementatie

We ontwikkelen en implementeren met een ervaren team van ontwikkelaars, projectmanagers en business analisten.

Open linkContact

Consultancy

We adviseren organisaties met specifieke RPA vraagstukken, zoals het in kaart brengen van de RPA potentie en het opstellen van een RPA roadmap.

Open linkContact

Beheer

Na oplevering van de oplossing ontzorgt Cure4 ook bij het beheer en eventuele doorontwikkeling van de softwarebot.

Open linkContact

Onze klanten

Heb je een vraag of wil je vrijblijvend het gesprek aangaan over het toepassen van RPA binnen jouw zorgorganisatie? Neem dan contact met ons op. Ons team van experts staat klaar om jouw specifieke behoeften te bespreken en je te voorzien van advies op maat.

Neem vrijblijvend contact op