De mogelijkheden van RPA in administratieve processen

Wat is RPA?

RPA is de technologie waarmee je een “softwarebot” kan configureren om de handelingen van een mens die in digitale systemen werkt na te bootsen om een ​​bedrijfsproces uit te voeren. Dit betekent dat de softwarebot de stappen die een medewerker zet, volledig kan overnemen.

Deze softwarebots gebruiken namelijk de gebruikersinterface om gegevens vast te leggen en applicaties te bedienen, net zoals mensen dat doen, alsof ze zelf achter de computer zitten. Deze technologie maakt gebruik van de voorkant van applicaties (klikken op knoppen, gegevens in invoervelden invullen, data kopiëren, bewerken en plakken). Er hoeven geen aanpassingen aan de systemen gedaan te worden. Je hoeft dus niets in je database aan te passen of andere code te schrijven in bijvoorbeeld je ECD of EPD.

Vrijblijvend meer informatie ontvangen?

De toepassing van RPA in administratieve processen

Verschillende processen binnen de zorg- en financiële administratie lenen zich uitstekend voor RPA. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Verwerken van facturen;
  • Coderen van facturen;
  • Verwerken verzekeringsclaims;
  • Bijwerken patiënt- en cliëntgegevens;
  • Monitoren medische voorraden en bestellen nieuwe producten;
  • Uitvoeren van memoriaalboekingen;
  • Afletteren;
  • Opsporen en afhandelen van dubbele betalingen;
  • Checken van orderbevestiging met de factuur op regelniveau;
  • Automatisch verzenden van notificaties (bijvoorbeeld een aanmaningsproces).

De voordelen van RPA

  1. Verhoogde nauwkeurigheid en verminderde foutgevoeligheid. Fouten in administraties kunnen grote gevolgen hebben in de zorgsector, bijvoorbeeld bij een foutieve zorgdeclaratie. Een foutje kan snel gemaakt zijn en over het hoofd gezien worden.
  2. Werkgeluk en motivatie van medewerkers. Medewerkers hoeven zich niet langer bezig te houden met repetitieve, minder uitdagende taken en kunnen zich focussen op taken die hen voldoening geven.
  3. Klanttevredenheid en efficiëntie. Met RPA kunnen administratieve processen sneller en nauwkeuriger worden afgehandeld, wat de efficiëntie van de dienstverlening verhoogt en de tevredenheid van alle belanghebbenden verbetert.
  4. Verbeterde zorgkwaliteit. Door routinetaken te automatiseren, kunnen medewerkers meer tijd besteden aan patiëntenzorg en complexere taken.
  5. Kostenbesparing: RPA vermindert de afhankelijkheid van handmatige en arbeidsintensieve taken van medewerkers, wat resulteert in kostenbesparingen op de lange termijn.
  6. Hogere productiviteit: RPA stelt organisaties in staat om meer te doen met minder middelen. Softwarebots kunnen 24 uur per dag draaien en zijn dus niet gebonden aan werktijden en de belastbaarheid van mensen.
  7. Snellere doorlooptijden: RPA-gebaseerde processen zijn aanzienlijk sneller dan handmatige uitvoering, waardoor doorlooptijden van taken en processen worden verkort.
  8. Schaalbaarheid: RPA biedt organisaties de mogelijkheid om eenvoudig taken op te schalen zonder dat daar extra middelen voor nodig zijn. Dit maakt het mogelijk om met veranderende behoeften en groei om te gaan zonder grote investeringen te hoeven doen in personeel.

Onze diensten

RPA ontwikkeling en implementatie

We ontwikkelen en implementeren met een ervaren team van ontwikkelaars, projectmanagers en business analisten.

Neem contact op

RPA consultancy

We adviseren organisaties met specifieke RPA vraagstukken, zoals het in kaart brengen van de RPA potentie en het opstellen van een RPA roadmap.

Neem contact op

RPA beheer

Na oplevering van de oplossing ontzorgt Cure4 ook bij het beheer en eventuele doorontwikkeling van de softwarebot.

Neem contact op

©2024 Cure4 |

Cure4 is onderdeel van Tenzinger B.V. | Disclaimer
Contact