Blog10 jan 2025

Financiële administratie

Btw-behandeling van de servicekosten per 1 januari 2025

In december vorig jaar heeft het Nederlandse Ministerie van Financiën een nieuw besluit gepubliceerd over de btw-behandeling van de verkoop en verhuur van onroerende goederen. Een van de belangrijkste onderwerpen is de aangepaste btw-behandeling van servicekosten, die per 1 januari 2025 van kracht wordt. Deze veranderingen kunnen invloed hebben op de verhuur van zowel commerciële als residentiële ruimtes. Omdat de wijzigingen in 2025 ingaan, raden wij aan om tijdig de impact te analyseren en hierover te communiceren met de huurders.

 

In de huidige praktijk zijn servicekosten voor de verhuur van woningen meestal vrijgesteld van btw. Voor commerciële ruimten zijn deze kosten echter belast met btw, zelfs als de verhuur zelf vrijgesteld is. Dit beleid blijft van kracht tot en met 31 december 2024. Het nieuwe besluit brengt hier een nuance in aan.

Voor zowel residentiële als commerciële ruimten moet worden beoordeeld of de servicekosten als een op zichzelf staande dienst worden beschouwd, die in principe met btw wordt belast, of als een dienst die opgaat in de verhuur en daardoor de btw-behandeling van de verhuur volgt (belast of vrijgesteld van btw).

 

Btw-behandeling van de servicekosten per 1 januari 2025

Op basis van het nieuwe besluit kunnen de servicekosten als volgt worden gecategoriseerd:

1. Kosten op basis van werkelijk verbruik: Deze worden in principe beschouwd als een op zichzelf staande, btw-belaste dienst.

Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van nutsvoorzieningen zoals gas, elektriciteit, water, warmte en koude, waarbij een individuele meter is geïnstalleerd en de facturering plaatsvindt op basis van werkelijk verbruik.

2. Kosten met beslissingsbevoegdheid van huurders: Als huurders individueel of gezamenlijk de dienstverlener kunnen kiezen, worden deze kosten doorgaans als een op zichzelf staande, btw-belaste dienst aangemerkt.

In de praktijk ligt deze beslissingsbevoegdheid vaak bij de verhuurder, waardoor deze servicekosten de btw-behandeling van de verhuurdienst volgen. Voorbeelden hiervan zijn de schoonmaak van algemene ruimtes en beveiliging.

3. Overige servicekosten: Overige servicekosten worden doorgaans gezien als bijkomende kosten bij de verhuurdienst en volgen daarom de btw-behandeling van de verhuur.

 

Wat betekent dit voor uw organisatie?

De nieuwe regeling zal vooral invloed hebben op de vrijgestelde verhuur van zowel commerciële als residentiële ruimtes. Bij vrijgestelde verhuur van commerciële ruimten kunnen bepaalde servicekosten btw-vrijgesteld worden, terwijl bij verhuur van residentiële ruimten bepaalde servicekosten juist btw-belast worden onder de nieuwe regeling.

Wij adviseren om per huurovereenkomst of onroerende zaak te beoordelen welke servicekosten aan huurders worden doorberekend. Het is belangrijk om na te gaan of deze kosten als op zichzelf staande btw-belaste prestaties worden beschouwd, of dat ze het btw-regime van de verhuur volgen.

 

Vanaf 1 januari 2025 moet de verhuurder controleren of;

  1. De servicekosten onderdeel zijn van de huur: In dit geval zijn de servicekosten alleen belast met btw als de huur ook belast is met btw.
  2. De servicekosten een eigen btw-behandeling hebben: In de regel zijn de servicekosten dan belast met btw.

Servicekosten hebben hun eigen btw-behandeling (optie 2) als:

  • De kosten betrekking hebben op nutsvoorzieningen en de huurder zelf kan bepalen hoeveel hij verbruikt. Een individuele meter en facturatie op basis van werkelijk verbruik zijn belangrijke aanwijzingen hiervoor.
  • De kosten betrekking hebben op bijvoorbeeld schoonmaak van gemeenschappelijke ruimten en de huurders zelf de schoonmaakdienst kunnen kiezen.

In andere gevallen volgen de servicekosten meestal de btw-behandeling van de huur. Als de huur belast is met btw, dan zijn de servicekosten dat ook.

 

Heeft u vragen of wilt u weten wat Cure4 voor u kan betekenen?

Vul dan het contactformulier in en één van onze financiële administratie-specialisten komt bij je terug.

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 dec 2024

Wet- en regelgeving wijzigingen in de HR en salarisadministratie per 1 januari 2025

Wees voorbereid met de aankomende veranderingen in de wet- en regelgeving rondom HR en salarisadministratie voor 2025.
Lees meer +
Klantverhaal29 okt 2024

80 uur extra tijd voor zorg dankzij automatisering van het roosterproces

Automatisering in de zorg wordt doorgaans ingezet om het werk van ondersteunend personeel te verlichten. Dankzij de nieuwe ontwikkelingen die we samen met implementatiepartner Tacstone Technology hebben gerealiseerd, wordt er direct tijd teruggegeven aan de zorgverleners van Vierstroom
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in