Blog17 apr 2024

Financiële administratie

Zorgeloos vooruit: voorkom last-minute stress bij de renseigneringsverplichting

Robin van Ewijk

Senior Financial Controller bij Cure4

Bekijk profielBekijk profiel

Sinds 1 januari 2022 is de renseigneringsverplichting door de Belastingdienst in het leven geroepen. Dit houdt in dat betalingen aan mensen die niet in loondienst zijn aangegeven moeten worden bij de belastingdienst ter voorkoming van belastingontduiking. Dit is cruciaal voor zorginstellingen; die betalen geen BTW waardoor de Belastingdienst afhankelijk is van de informatie uit de renseigneringsverplichting om de juiste belastingheffing te waarborgen. Met een jaarlijkse deadline op 31 januari, is het essentieel om te begrijpen wat deze regeling inhoudt, welke boekhoudkundige stappen nodig zijn en hoe je last-minute stress kunt vermijden met een proactieve benadering.

 

Wat is de renseigneringsverplichting? 

De renseigneringsverplichting lijkt op de oude IB-47 regeling, echter bestaat nu de plicht om informatie aan te leveren aan de Belastingdienst. Deze regeling wordt ook wel de UBD-regeling genoemd, wat staat voor Uitbetaalde Bedragen aan Derden. Een uitbetaling aan derden wil zeggen dat er geld overgemaakt wordt voor resultaat uit overige werkzaamheden. Deze werkzaamheden/diensten worden uitgevoerd door mensen die niet bij het bedrijf in loondienst zijn, meestal ZZP’ers.

Vanuit de Belastingdienst is deze regeling een handvat om te berekenen wat de inkomsten zijn voor bepaalde mensen, zoals ZZP’ers in de zorg en ondernemingen die onder de KOR (Kleine OndernemingsRegeling) vallen. Aangezien de werkzaamheden voor de zorg vrijgesteld zijn voor de BTW, kan de Belastingdienst niet aan de hand van de betaalde BTW de omzet voor het betreffende bedrijf (de ZZP’er) berekenen. Om belastingontduiking te voorkomen, wordt de hulp van opdrachtgevers ingeschakeld.

 

Verplichtingen voor opdrachtgevers 

De opdrachtgevers van opdrachten die worden uitgevoerd door personen die als derden aangemerkt dienen te worden, moeten informatie verzamelen om periodiek door te spelen aan de Belastingdienst. Zo dient het BSN-nummer van de opdrachtnemer in het systeem opgeslagen te worden, alsmede de geboortedatum en de ANW-gegevens. Vervolgens dienen alle uitbetalingen aan deze persoon aangemerkt te worden als een UBD-betaling. Aan het einde van het jaar dienen al deze betalingen verzameld te worden en moet deze informatie gedeeld worden met de Belastingdienst.
 

 

Tijd besparen met geautomatiseerde workflows

Aangezien er aardig wat handelingen bij komen kijken om te beoordelen of partijen al dan niet binnen deze verplichting vallen, heeft Cure4 al uitgebreid binnen het systeem getest om een heldere workflow te maken. Dit om de juistheid en compleetheid van de aangifte te bevorderen. Op deze manier hoeft er geen Excel sheet meer bijgehouden te worden, en wordt de daadwerkelijke aangifte met een paar klikken gedeeld met de Belastingdienst.

Wil je jouw AFAS inrichten om de renseigneringsverplichting voor 2025 te automatiseren? Vul het formulier hieronder in en wij helpen je graag!

Wij zijn Cure4

Wij ontzorgen en verslimmen zorgorganisaties.

  • Dé zorgverslimmers

    45 experts in administratie, consultancy, bedrijfssoftware en RPA

  • 15+ jaar ervaring

    In alle sectoren binnen de zorg

  • Unieke combinatie van administratieve domeinen

    Kennis van HR-, zorg-, financiële- en salarisadministratie

  • Volledige focus op zorg

    Altijd op de hoogte van actuele wet- en regelregeving

Jouw AFAS inrichten voor de renseigneringsverplichting?

Laat je gegevens achter en wij nemen contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Klantverhaal29 okt 2024

80 uur extra tijd voor zorg dankzij automatisering van het roosterproces

Automatisering in de zorg wordt doorgaans ingezet om het werk van ondersteunend personeel te verlichten. Dankzij de nieuwe ontwikkelingen die we samen met implementatiepartner Tacstone Technology hebben gerealiseerd, wordt er direct tijd teruggegeven aan de zorgverleners van Vierstroom
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in