Met het nieuwe jaar in zicht is het tijd om je organisatie klaar te maken voor de aankomende veranderingen in de wet- en regelgeving rondom HR en salarisadministratie.
HR- en salarisadministratie
Wet- en regelgeving wijzigingen in de HR en salarisadministratie per 1 januari 2025
Deze wijzigingen, die per 1 januari 2025 van kracht worden, hebben directe gevolgen voor personeelsbeheer en loonadministratie. In deze blog zetten we de belangrijkste punten op een rij om jouw HR- en salariszaken in 2025 in orde te hebben. In dit artikel lees je over de volgende onderwerpen:
- Nieuw Minimumuurloon
- AOW-leeftijd blijft gelijk
- Pensioenveranderingen
- Ongewijzigde Reiskostenvergoeding
- Strengere Handhaving Schijnzelfstandigheid (Wet DBA)
- Sociale Zekerheid Premies
- Wijziging Bijtelling Elektrische Auto’s
- Vrije Ruimte Werkkostenregeling Onveranderd
- Verduidelijking Gerichte Vrijstelling OV-abonnementen
- Meer Koopkracht Door Lagere Belastingtarieven
- Lagere WW-kosten Bij Grote Vaste Contracten
- Afschaffing Lage-Inkomensvoordeel (LIV)
Nieuw Minimumuurloon
Het wettelijk minimumloon wordt vanaf 1 januari 2025 vastgesteld op €14,06 per uur. Deze stijging heeft vooral invloed op organisaties met een groot aantal medewerkers in lagere loonschalen. Zorg ervoor dat je systemen, zoals loonadministratie en payrollsoftware, tijdig zijn bijgewerkt om de nieuwe bedragen correct te verwerken. Bekijk de volledige tabel hier om inzicht te krijgen in de exacte bedragen.
AOW-leeftijd blijft gelijk
De AOW-leeftijd blijft in 2025 op 67 jaar, gebaseerd op de huidige levensverwachting. Dit biedt organisaties stabiliteit bij het plannen van uitdiensttredingen en het beheren van pensioenkosten.
Pensioenveranderingen
De invoering van het nieuwe pensioenstelsel in 2026 brengt grote veranderingen met zich mee. In 2025 ontvangen werknemers informatie over de gevolgen voor hun specifieke situatie. Werkgevers spelen hierin een belangrijke rol door medewerkers te begeleiden bij deze overgang. Start nu al met het opzetten van communicatiestrategieën en bied eventueel workshops aan om medewerkers voor te bereiden.
Ongewijzigde Reiskostenvergoeding
De belastingvrije reiskostenvergoeding blijft in 2025 ongewijzigd op maximaal €0,23 per kilometer. Hoewel deze maatregel stabiliteit biedt, is het goed om te evalueren of je organisatie aanvullend beleid kan voeren, bijvoorbeeld door extra vergoedingen voor werknemers die kiezen voor duurzaam vervoer.
Strengere Handhaving Schijnzelfstandigheid (Wet DBA)
Het einde van het handhavingsmoratorium betekent dat de Belastingdienst strenger gaat toezien op schijnzelfstandigheid. Dit kan gevolgen hebben voor organisaties die werken met zzp’ers. Werkgevers krijgen tot eind 2025 een overgangsperiode om te voldoen aan de nieuwe eisen. Laat je zzp-contracten controleren en overweeg alternatieven zoals vaste dienstverbanden voor functies die niet zelfstandig uitgevoerd kunnen worden.
Sociale Zekerheid Premies
De stijging van premies betekent hogere loonkosten voor werkgevers. Een overzicht:
- AWf-premie: Lage premie 2,74%, hoge premie 7,74%.
- Aof-premie: Kleine werkgevers betalen 6,28%, grote werkgevers 7,64%.
- Whk-premie: Gemiddeld 1,33%.
- Het maximum premieloon stijgt naar €75.864 per jaar.
Bespreek intern hoe deze wijzigingen jouw budget beïnvloeden.
Wijziging Bijtelling Elektrische Auto’s
De bijtelling voor elektrische auto’s wordt verhoogd van 16% naar 17% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Voor het bedrag daarboven blijft de bijtelling 22%. Overweeg om je mobiliteitsbeleid te herzien als dit invloed heeft op het leasegedrag van werknemers.
Vrije Ruimte Werkkostenregeling veranderd
De percentages veranderen:
- 2.00% over de eerste €400.000 van de loonsom.
- 1,18% over het restant.
Verduidelijking Gerichte Vrijstelling OV-abonnementen
Met de verduidelijkingen in het Belastingplan 2025 kunnen werknemers die gebruikmaken van door de werkgever verstrekte OV-abonnementen ook privéreizen maken zonder fiscale consequenties, zolang zij de kaart ook zakelijk gebruiken. Dit biedt meer flexibiliteit voor medewerkers en kan een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde zijn.
Meer Koopkracht Door Lagere Belastingtarieven
De verlaging van de inkomstenbelasting in de eerste schijf naar 35,82% betekent een hoger netto-inkomen voor werknemers met een salaris tot €38.441. Voor inkomens tussen €38.441 en €76.817 geldt een nieuw tarief van 37,48%. Dit is een positieve verandering die de koopkracht vergroot.
Lagere WW-kosten Bij Grote Vaste Contracten
De grens voor het toepassen van het lage WW-tarief wordt verlaagd naar contracten van meer dan 30 uur per week (voorheen 35 uur). Dit maakt overwerk voordeliger.
Afschaffing Lage-Inkomensvoordeel (LIV)
Vanaf 2025 vervalt het LIV, een regeling die werkgevers financieel ondersteunde bij het in dienst nemen van werknemers met een laag inkomen. De reden hiervoor was dat het beperkt bijdroeg aan de kansen voor deze groep.
Hoe kan Cure4 je helpen?
Bij Cure4 begrijpen we dat wet- en regelgeving veranderingen een uitdaging kunnen zijn. Onze experts op het gebied van HR- en salarisadministratie staan klaar om je organisatie te ondersteunen. Of het nu gaat om advies, procesoptimalisatie of volledige ontzorging: wij zorgen dat je voorbereid bent op de toekomst.
Neem contact op met onze consultants Salarisadministratie en HR en ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om soepel door deze veranderingen te navigeren.