Blog30 sep 2024

Financiële administratie

Bankzaken automatiseren voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers. Om deze financiële processen zo efficiënt en nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, kan automatisering een grote rol spelen. Door banktransacties automatisch te verwerken en in de boekhoudsoftware te koppelen aan de juiste rekeningen en crediteuren, besparen zorginstellingen kostbare tijd en verminderen ze de kans op fouten.  

In deze blog bespreken we hoe een bankkoppeling en het automatisch verwerken van banktransacties zorginstellingen helpt hun financiële administratie te stroomlijnen, voor meer tijd, aandacht én geld voor zorg. 

 

Meegaan met de tijd om de zorg efficiënt te houden 

Het is bij veel zorginstellingen nog steeds de norm om bankmutaties handmatig te importeren in de boekhoudsoftware. Dit is een tijdrovende, saaie, en vooral foutgevoelige taak, maar ook een cruciale. Om dit efficiënt te verwerken is het goed om een bankkoppeling te hebben met de boekhoudsoftware. Dit neemt het handwerk weg en geeft medewerkers meer tijd voor uitdagender werk. Een logisch vervolg op een bankkoppeling is het automatisch verwerken van banktransacties.

De zorg wordt steeds duurder en de personeelstekorten blijven groeien. Het optimaal inrichten van bedrijfssoftware met geautomatiseerde oplossingen is een laagdrempelige oplossing om hier grip op te krijgen. 

Wat is een bankkoppeling?  

Een bankkoppeling is een directe connectie tussen de bank en je boekhoudsoftware. Hierdoor worden banktransacties automatisch geïmporteerd in de boekhoudsoftware. Dit bespaart tijd door het handwerk weg te nemen en is door een beveiligde API verbinding ook secuur.

Automatisch banktransacties verwerken, wat is dat? 

Automatisch banktransacties verwerken houdt in dat na het importeren de mutaties automatisch worden gekoppeld aan een tegenrekening, crediteuren en/of debiteur. Hierdoor is overbodig om het handmatig op te zoeken of in te voeren. Dit betekent nauwkeuriger en efficiënter werken voor je zorginstelling.  

Voordat de banktransacties automatisch verwerkt kunnen worden is het handig om automatische regels in te stellen middels een transactiecode. Dit kan gebaseerd zijn op factoren zoals bedrag, bijschrijving of begunstigde.  

Nadat alles is ingesteld is het één druk op de knop om de geïmporteerde banktransacties automatisch te laten verwerken. Let wel dat het belangrijk is om regelmatig te controleren of alle transacties correct zijn toegewezen. Zo nodig kunnen correcties altijd handmatig uitgevoerd worden.  

De voordelen van een bankkoppeling & automatisch banktransacties verwerken

Tijdsbesparing:

Neem het tijdrovende handwerk weg bij werknemers en geef ze ruimte voor uitdagender werk. Dankzij de automatisering hoeven afschriften alleen gecontroleerd worden

Nauwkeurigheid:

Door zaken te automatiseren voorkom je menselijke fouten. Geen betaling wordt over het hoofd gezien en typefouten worden volledig weggenomen.

Realtime inzichten

Direct inzicht in de cashflow en de financiële status om bij te sturen indien nodig. 

Compliance en rapportage

Boekhouding is en blijft up-to-date, wat vooral voor naleving van boekhoudkundige regels makkelijker maakt.

Conclusie:  

De bankkoppeling en het automatisch verwerken van banktransacties zijn makkelijk in te voeren aanpassingen in je bestaande software die grote impact hebben op een efficiëntere financiële administratie met minder fouten. Dit maakt het mogelijkheid om een nauwkeurige en actuele boekhouding bij te houden waarbij je kunt bijsturen indien nodig.  

 

Heb jij interesse om de administratie te verslimmen door het automatiseren van je bankzaken, maar kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op via info@cure4.nl of via de knop hieronder. Onze specialisten kunnen je ondersteunen bij het optimaal inrichten van de boekhoudsoftware. 

Neem contact op

Bekijk onze laatste klantverhalen

“We hadden geen tijd om de administratie zelf te doen. Het is een zorgvuldige klus die je aan mensen met kennis moet overlaten.”

Inger Bax

Mede-oprichter Zorg van Zeeuwse Kwaliteit

Bekijk hele klantverhaal

“Als ik terugkijk dan is Cure4 gewoon onze belangrijkste partner voor administratieve processen, waaronder salarisverwerking, facturering, boekhouding, jaarrekeningvoorbereiding, en het monitoren van financiële gezondheid”

Jos van de Kerkhof

Directeur Dialysecentrum Ravenstein

Bekijk hele klantverhaal

“We zien in de zorg, maar ook op ondersteunende functies, de krapte van de arbeidsmarkt terugkomen. Specifiek op Zorgadministratie hebben we nu een knelpunt. Hiervoor hebben we de ‘Procesverslimmer Kickstart’ laten uitvoeren door Cure4.”

Corrie Wageveld

manager Financiën & ICT WelThuis

Bekijk hele klantverhaal

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Blog19 aug 2024

Optimaliseer bedrijfsprocessen in de zorg met scan- en herkensoftware

In de steeds veranderende en veeleisende wereld van bedrijfsvoering is het optimaliseren van administratieve processen van cruciaal belang voor betaalbare en toegankelijke zorg. Scan- en herkensoftware kan hierbij helpen.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Financiële administratie

Houd grip op je financiën door samen een begroting op te stellen

De vakantie is weer achter de rug, dus is het voor veel zorginstellingen tijd om de financiële planning voor komend jaar op te stellen.

Mathieu Heijmans

Assistent Controller bij Cure4

Bekijk profielBekijk profiel

De overheid dringt aan op efficiëntere inrichting van de zorg. Onder andere via het Integraal zorgakkoord (IZA).  Ondanks dit stijgen de zorgkosten ieder jaar met miljarden euro’s. Om hier grip op te houden is het cruciaal om overzicht te krijgen van op kostenplaatje. Het opstellen van een begroting is hiervoor een belangrijk hulpmiddel.

In deze blog lees je hoe een begroting de zorg helpt met het realiseren van doelstellingen en hoe Cure4 hierbij ondersteunt.

De voordelen van een begroting voor jouw zorginstelling

Om te beginnen heb je een strategisch plan nodig. Hierin staan doelen voor de korte en lange termijn beschreven. Bijvoorbeeld, het verhogen van het personeelsbehoud of verlagen van het aantal leegstaande kamers. Nadat dit plan is opgesteld kan de organisatie een begroting opstellen voor het komende jaar.

Een begroting kan gezien worden als de financiële vertaling van het strategisch plan. Hierin staat vermeld welke opbrengsten en kosten worden verwacht voor het komende jaar.  De begroting dient als stuurmiddel in de organisatie. Gedurende het jaar kunnen de werkelijke opbrengsten en kosten vergeleken worden met de verwachtingen. Hierdoor is het mogelijk om bij afwijkingen per maand bij te sturen of processen te verbeteren.

Organisaties kunnen per afdeling een eigen begroting opstellen. Het voordeel hiervan is dat de afdeling zelf meer verantwoordelijkheid draagt. Dit resulteert in meer inzichten in de prestaties per afdeling wat specifiekere optimalisaties mogelijk maakt.

Naast het geven van inzicht is een begroting nodig bij het aanvragen van een lening. Een geldverstrekker wil graag weten wat de plannen zijn voor het komende jaar. Ze willen zien of er over de strategische plannen is nagedacht. Wanneer dit het geval is, vergroot de kans op het verkrijgen van een lening aanzienlijk

Wat maakt het opstellen van een begroting complex?

Het opstellen van een begroting kan complex zijn. Je moet een inschatting maken van de verwachte opbrengsten en kosten voor de toekomst. Dit wordt mede beïnvloed door externe factoren, zoals de verkooptarieven die bepaald worden door het NZa, zorgverzekeraars en zorgkantoren. Die onvoorspelbaarheid komt elk jaar terug.

Naast de onvoorspelbaarheid van de verkooptarieven, kunnen veranderingen in wet- en regelgeving een aanzienlijke invloed hebben op de begroting. Dit betekent dat zorginstellingen flexibel en voorbereid moeten zijn om hun plannen bij te stellen.

Buiten de externe factoren zijn ook interne gegevens nodig om de begroting zo accuraat mogelijk op te stellen. Om dit te krijgen is het cruciaal dat de juiste vragen beantwoord worden.

Voor een begroting zijn de volgende vragen cruciaal:

Hoeveel personeel is er de komende jaren nodig?

Het bepalen van de personeelsbehoefte is cruciaal voor het opstellen van een nauwkeurige begroting. Dit vereist een analyse van de huidige personeelsomvang, verwachte groei of krimp in cliënten, en de complexiteit van de zorgbehoefte.

Kan dit met eigen personeel of is extra personeel nodig?

In sommige gevallen kan het huidige personeelsbestand niet voldoende zijn om aan de zorgvraag te voldoen. Dit kan leiden tot de noodzaak om extern personeel in te huren, zoals flexwerkers of zzp’ers.

Zijn er investeringen nodig om de gestelde doelen te behalen?

Investeringen in nieuwe technologieën, infrastructuur of opleidingen zijn vaak nodig om de gestelde doelen te bereiken. Denk hierbij aan de aanschaf van medische apparatuur, digitalisering van processen, of het verbeteren van de werkomgeving. Deze investeringen dragen bij aan een hogere kwaliteit van zorg.

Zijn er projecten die effect hebben op de begroting?

Lopende of geplande projecten, zoals renovaties of de uitbreiding van zorgcapaciteit, hebben vaak een grote invloed op de financiële planning. Het is belangrijk om zowel de directe kosten van deze projecten in de begroting op te nemen als de impact die ze kunnen hebben op de bedrijfsvoering.

Welke risico’s worden er voor het komende jaar verwacht?

Elk jaar brengt nieuwe risico's met zich mee, van veranderende regelgeving tot onverwachte externe factoren zoals pandemieën of economische veranderingen. Risicomanagement is essentieel bij het opstellen van een begroting.

Hoe verloopt het proces om gezamenlijk een begroting op te stellen?

Het is belangrijk om op tijd te beginnen met het opstellen van de begroting. Een begroting opstellen kost veel tijd en moet zo nauw mogelijk aansluiten op de werkelijkheid. Cure4 ondersteunt zorgorganisaties bij het opstellen van een begroting. Onze financiële specialisten gaan met jou aan tafel om de verwachtingen en de financiële wensen te bespreken. De historische data van jouw organisatie vormt de basis hiervoor.

Eerst verzamelen we de benodigde informatie om een conceptbegroting te maken die we samen bespreken. Daarna kunnen eventuele aanpassingen worden doorgevoerd, waarna de begroting definitief wordt gemaakt.

Interesse?

Heb je binnen jouw organisatie te weinig tijd of kennis om een nauwkeurige begroting op te stellen? Onze financiële specialisten staan klaar om je te ondersteunen. Samen zorgen we ervoor dat jouw zorginstelling klaar is voor de toekomst.

Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Bekijk onze laatste klantverhalen

“We hadden geen tijd om de administratie zelf te doen. Het is een zorgvuldige klus die je aan mensen met kennis moet overlaten.”

Inger Bax

Mede-oprichter Zorg van Zeeuwse Kwaliteit

Bekijk hele klantverhaal

“Als ik terugkijk dan is Cure4 gewoon onze belangrijkste partner voor administratieve processen, waaronder salarisverwerking, facturering, boekhouding, jaarrekeningvoorbereiding, en het monitoren van financiële gezondheid”

Jos van de Kerkhof

Directeur Dialysecentrum Ravenstein

Bekijk hele klantverhaal

“We zien in de zorg, maar ook op ondersteunende functies, de krapte van de arbeidsmarkt terugkomen. Specifiek op Zorgadministratie hebben we nu een knelpunt. Hiervoor hebben we de ‘Procesverslimmer Kickstart’ laten uitvoeren door Cure4.”

Corrie Wageveld

manager Financiën & ICT WelThuis

Bekijk hele klantverhaal

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog19 aug 2024

Optimaliseer bedrijfsprocessen in de zorg met scan- en herkensoftware

In de steeds veranderende en veeleisende wereld van bedrijfsvoering is het optimaliseren van administratieve processen van cruciaal belang voor betaalbare en toegankelijke zorg. Scan- en herkensoftware kan hierbij helpen.
Lees meer +
Blog19 aug 2024

Financiële administratie

Optimaliseer bedrijfsprocessen in de zorg met scan- en herkensoftware

In de steeds veranderende en veeleisende wereld van bedrijfsvoering is het optimaliseren van administratieve processen van cruciaal belang voor betaalbare en toegankelijke zorg.

Met de groeiende hoeveelheid financiële documenten die zorgorganisaties dagelijks verwerken, wordt de kans op menselijke fouten steeds groter. Daarom is het steeds belangrijker om efficiënte en nauwkeurige oplossingen voorhanden te hebben. In dit artikel nemen we een kijkje naar één van die oplossingen die het verschil kan maken: scan- en herkensoftware.

Wat is scan- en herkensoftware?

Zoals de naam doet vermoeden, is dit een softwareapplicatie die facturen scant en informatie herkent, zoals btw-bedragen en factuurnummers. Deze belangrijke gegevens worden automatisch ingevuld binnen de boeking van je inkoopfactuur. Dit voorkomt de kans op fouten en verhoogt de productiviteit. Niet alleen de productiviteit van het verwerken van facturen, maar ook van jouw medewerkers, die het werk normaliter uitvoeren. Het automatiseren van repetitief en saai overtikwerk geeft werknemers meer ruimte voor uitdagendere taken, wat bovendien het werkgeluk ten goede komt.

Scan- en herkensoftware op maat voor jouw zorgorganisatie

Gedurende de jaren hebben we de software voor meerdere zorgorganisaties ingericht. Onze kennis van verschillende scan- en herkenoplossingen stelt ons in staat om de juiste software te selecteren en aan te passen aan de specifieke behoeften van jouw zorgorganisatie. Met deze innovatieve oplossing kun je facturen, bonnetjes en andere financiële documenten snel en nauwkeurig verwerken, wat je kostbare tijd en middelen bespaart.

Wat zijn de voordelen van scan- en herkensoftware

Tijdsbesparing

automatiseer met scan- en herkensoftware het proces van gegevensinvoer, waardoor jouw team kostbare uren kan besparen die anders zouden worden besteed aan repetitieve administratieve taken.

Nauwkeurigheid

verminder menselijke fouten en verbeter de nauwkeurigheid van jouw financiële gegevens met geavanceerde optische tekenherkenning.

Efficiëntie

optimaliseer jouw bedrijfsprocessen door de doorlooptijd van factuurverwerking aanzienlijk te verkorten, waardoor je sneller kunt reageren op verzoeken van klanten en leveranciers.

Kostenbesparing

minimaliseer fouten en verminder handmatige taken, om aanzienlijke kostenbesparingen te realiseren op het gebied van arbeid en operationele kosten.

Optical Character Recognition

Dankzij optische tekenherkenning, of in het Engels Optical Character Recognition (OCR) kunnen niet alleen mensen de tekst op scans lezen, maar ook computers. De computer identificeert de woorden op de scan, waardoor je als gebruiker de tekst efficiënt kunt doorzoeken op trefwoorden.

 

Slimmer werken = meer tijd voor zorg

Onze missie om de zorg te verslimmen, te versterken en te ontzorgen, in combinatie met onze kennis van scan- en herkensoftware, stelt ons in staat om echte waarde toe te voegen aan jouw zorgorganisatie.

Wil je ook profiteren van de voordelen van geavanceerde scan- en herkenoplossingen zonder zorgen over het beheer ervan? Mail dan naar info@cure4.nl en wij nemen snel contact met je op.

Meer informatie over scan- en herkensoftware?

Wil je ook profiteren van de voordelen van geavanceerde scan- en herkenoplossingen zonder zorgen over het beheer ervan? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Klantverhaal12 aug 2024

Financiële- en zorgadministratie

Volledige focus op zorgverlening bij Zorg van Zeeuwse Kwaliteit dankzij uitbesteden administratie.

Bij Zorg van Zeeuwse Kwaliteit (ZvZK) draait alles om samenwerken om de zorg te optimaliseren en kosten te minimaliseren.

ZvZK is een samenwerkingsverband van drie bedrijven die nauw samenwerken om cliënten een geïntegreerde zorgervaring te bieden. Hof van Axel, Travalje Subiet en Inger Bax Persoonlijke Begeleiding voorzien cliënten van een breed scala aan zorgdiensten.

We gingen in gesprek met Inger Bax, een van de oprichters van ZvZK. Aan bod kwam hoe de Zeeuwse zorgpartijen de handen ineensloegen om cliënten de best mogelijke zorg te bieden en hoe Cure4 hierin ondersteunt zodat de focus kan blijven op het verlenen van zorg.

 

Een samenwerking voor efficiëntere zorgverlening

Het idee voor ZvZK kwam voort uit de wens om de zorg in de regio te verbeteren en efficiënter te maken. Door samen te werken, konden de drie bedrijven hun krachten bundelen en als één aanspreekpunt fungeren voor zowel cliënten als gemeentes. Dit maakt het makkelijker om naadloos zorg te bieden, bijvoorbeeld als een cliënt zowel dagbesteding als ambulante begeleiding nodig heeft. De samenwerking was operationeel vanaf januari 2020. Sindsdien bewijst ZvZK zich als een efficiënt werkende eenheid.

Een dergelijke samenwerking wordt via het Integraal Zorgakkoord (IZA) ook vanuit de overheid gestimuleerd om de Nederlandse zorg betaalbaar en toegankelijk te houden.

Administratieve uitdagingen

Een samenwerking met drie partijen betekent dat de administratie complexer is dan normaal. Het is dus geen verrassing dat de oprichting van ZvZK met haar eigen uitdagingen kwam. Inger licht toe: “We hadden geen tijd om de administratie zelf te doen. Het is een zorgvuldige klus die je aan mensen met kennis moet overlaten.” Om meer tijd over te houden voor zorgverlening ging de maatschap op zoek naar een administratieve partner. Die match werd uiteindelijk gevonden in Cure4.

Ontzorgen en adviseren op het gebied van zorg- en financiële administratie

De complete zorg- en financiële administratie is uit handen genomen door onze specialisten en er zijn twee vaste contactpersonen binnen Cure4 toegewezen aan Zvzk. Dankzij korte lijntjes en regelmatige contactmomenten is de samenwerking steeds sterker geworden. “De communicatie verloopt goed en we hebben vaste contactpersonen, wat echt rust geeft”.

Financiële administratie op maat ingericht

Senior financial controller Robin van Ewijk ondersteunt ZvZK bij de financiële administratie. Het gros van het werk bestaat uit het verwerken van de facturen. Hierover zei Inger het volgende: “Het geeft rust dat je er zelf niet achteraan hoeft te lopen. Als je een factuur opstuurt, wordt alles netjes verwerkt en dat zorgt ervoor dat wij ons kunnen focussen op de zorgverlening. Ook de adviserende rol die Cure4 inneemt wordt gewaardeerd:

Het maatwerk en de adviezen die we krijgen bij het maken van begrotingen, zijn zeer waardevol.

Naast bovengenoemde werkzaamheden is er vanwege de extra complexiteit die een maatschap met zich meebrengt, een op maat gemaakte werkwijze ingericht om de liquiditeit van ZvZK te bewaken.

 

Geen omkijken meer naar de zorgadministratie

Voor de zorgadministratie is consultant Kasia Nowak verantwoordelijk. Ook hier is er sprake van ontbrekende kennis van bepaalde administratieve taken volgens Inger: “Er zijn ook onderdelen waar ik zelf geen verstand van heb, zoals het VECOZO Berichtenverkeer en andere administratieve zaken. Ik heb daar ook geen interesse in, want ik wil gewoon zorg verlenen. Het is dan ook heel prettig dat er mensen zijn die precies weten hoe het werkt en hoe het moet. Zo hoef je er zelf niet naar om te kijken.

 

De impact van de samenwerking voor Zorg van Zeeuwse Kwaliteit

ZvZK toont aan hoe een samenwerking tussen zorginstellingen kan leiden tot betere zorg en efficiënter gebruik van middelen. Het is ook een voorbeeld van de extra administratieve uitdagingen die een samenwerking met zich mee kan brengen. Dankzij de samenwerking met Cure4 hoeft ZvZK hier niet naar om te kijken en blijft de volledige focus op het bieden van hoogwaardige zorg aan cliënten. Door de zorg- en financiële administratie uit handen te nemen geven we tijd terug aan de zorgverleners en zorgen we voor een stabiele administratieve basis

Jouw administratie uitbesteden?

Wil jij tijd terugwinnen voor meer zorg? Neem dan contact met ons op en samen kijken we waar in jouw organisatie de tijdwinst ligt.

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Klantverhaal30 apr 2024

Salaris- en Financiële administratie

Uitbesteding van administratie: hoe Dialysecentrum Ravenstein tijd wint voor meer zorg

Bij Dialysecentrum Ravenstein zet een klein team zich in om optimale zorg te leveren. Om zich volledig te focussen op het verlenen van zorg, laten zij zich administratief ontlasten door Cure4.

We spraken met Jos van de Kerkhof, Directeur van Dialysecentrum Ravenstein, over de visie van het centrum, zijn ervaring met de samenwerking met Cure4 en de impact ervan op Ravenstein.

Dialysecentrum Ravenstein is een zelfstandig behandelcentrum dat al meer dan 13 jaar bestaat. Gevestigd in Ravenstein, biedt het centrum dialysebehandelingen in een kleinschalige en prettige omgeving. De focus ligt op persoonlijk contact en het creëren van een huiselijke sfeer voor de patiënten, die zich ondanks de noodzaak van dialysebehandelingen comfortabel en thuis voelen.

 

Administratieve uitdagingen en oplossingen

Met beperkte middelen en expertise stond Dialysecentrum Ravenstein voor de uitdaging om de administratieve processen effectief te handhaven. Met een klein managementteam van slechts twee personen, zijn ze verantwoordelijk voor diverse aspecten zoals HR, salarisadministratie, en boekhouding. Deze taken eisen diepgaande kennis en constante aandacht, wat een uitdaging kan zijn voor een klein team. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, krijgt Ravenstein ondersteuning van Cure4-specialisten Hans Odijk, Jennifer Smink en Erwin van Zoeren.

Jos van de kerkhof is sinds het begin betrokken bij Ravenstein en heeft vorig jaar de rol van directeur overgenomen. Dit combineert hij met een hands-on functie als nefroloog. Toen Jos de touwtjes overnam was Cure4 al werkzaam voor Ravenstein, hierover zei hij:

“Als ik terugkijk op de afgelopen 13 maanden dan is Cure4 gewoon onze belangrijkste partner voor administratieve processen, waaronder salarisverwerking, facturering, boekhouding, jaarrekeningvoorbereiding, en het monitoren van financiële gezondheid en signaleringsfuncties”

 

Deskundig advies en betrouwbare ondersteuning

Cure4 zet, net als Ravenstein ook in op persoonlijke contact én een connectie met klanten. Omdat Cure4 zich 100% richt op zorginstellingen, begrijpen de specialisten de best practices om administratieve werk optimaal af te handelen en zijn ze op de hoogte van actuele wet- en regelgeving. Hierdoor kunnen ze proactief advies geven en meedenken vanuit het belang van de zorginstelling. Jos benadrukt dit ook zelf:

”Het is prettig dat we bijvoorbeeld de salarisafdeling van Cure4 kunnen raadplegen wanneer we vragen hebben over een UWV-traject met een medewerker, of wanneer we advies nodig hebben over het implementeren van de nieuwe CAO. Op dezelfde manier kunnen we ook advies inwinnen over boekhoudkundige of belastingtechnische vraagstukken. Het is opvallend dat we veel van deze zaken met Cure4 bespreken en relatief weinig met de accountant, die kijkt wel de papieren na en zet daar wel zijn handtekening onder. Maar, 90% van het voorwerk wordt door Cure4 gedaan.”

 

Behoud van persoonlijk contact

Tot slot benadrukt Jos dat Cure4 altijd het persoonlijke aspect heeft behouden, ondanks het gebruik van nieuwe systemen.

“Ik snap dat ICT-systemen slimmer en beter moeten, maar soms leidt dat er toe dat het contact met de klant onpersoonlijk wordt. En dat is Cure4 gelukt om te voorkomen, dus dat vind ik wel een compliment. Er zijn vaste mensen met wie ik contact heb en dat verloopt heel prettig. Hans Odijk heeft de salarisadministratie op zich genomen, terwijl ik met Jennifer Smink en Erwin van Zoeren de facturering bespreek. En met Erwin heb ik ook vaak contact voor boekhoudkundige zaken en om te sparren over mogelijke risico’s”

 

De impact van de samenwerking voor Ravenstein:

Dankzij de samenwerking met Cure4 heeft Dialysecentrum Ravenstein niet alleen meer tijd voor de kerntaak: het verlenen van zorg. Door de administratieve last uit handen te geven, zijn ook de betrouwbaarheid en deskundigheid van de administratieve processen vergroot. Door de nadruk te leggen op persoonlijk contact, zelfs in een tijd van toenemende digitalisering, hebben beide partijen een hechte band opgebouwd die essentieel is voor het soepel functioneren van de zorginstelling. Deze samenwerking illustreert het belang van het vinden van de juiste partners in de zorgsector, waarbij menselijke verbindingen de sleutel blijven tot succesvolle resultaten en hoogwaardige zorg.

Jouw administratie ontzorgen?

Wil jij tijd terugwinnen voor meer zorg? Neem dan contact met ons op en samen kijken we waar in jouw organisatie de tijdwinst ligt.

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Blog17 apr 2024

Financiële administratie

Zorgeloos vooruit: voorkom last-minute stress bij de renseigneringsverplichting

Robin van Ewijk

Senior Financial Controller bij Cure4

Bekijk profielBekijk profiel

Sinds 1 januari 2022 is de renseigneringsverplichting door de Belastingdienst in het leven geroepen. Dit houdt in dat betalingen aan mensen die niet in loondienst zijn aangegeven moeten worden bij de belastingdienst ter voorkoming van belastingontduiking. Dit is cruciaal voor zorginstellingen; die betalen geen BTW waardoor de Belastingdienst afhankelijk is van de informatie uit de renseigneringsverplichting om de juiste belastingheffing te waarborgen. Met een jaarlijkse deadline op 31 januari, is het essentieel om te begrijpen wat deze regeling inhoudt, welke boekhoudkundige stappen nodig zijn en hoe je last-minute stress kunt vermijden met een proactieve benadering.

 

Wat is de renseigneringsverplichting? 

De renseigneringsverplichting lijkt op de oude IB-47 regeling, echter bestaat nu de plicht om informatie aan te leveren aan de Belastingdienst. Deze regeling wordt ook wel de UBD-regeling genoemd, wat staat voor Uitbetaalde Bedragen aan Derden. Een uitbetaling aan derden wil zeggen dat er geld overgemaakt wordt voor resultaat uit overige werkzaamheden. Deze werkzaamheden/diensten worden uitgevoerd door mensen die niet bij het bedrijf in loondienst zijn, meestal ZZP’ers.

Vanuit de Belastingdienst is deze regeling een handvat om te berekenen wat de inkomsten zijn voor bepaalde mensen, zoals ZZP’ers in de zorg en ondernemingen die onder de KOR (Kleine OndernemingsRegeling) vallen. Aangezien de werkzaamheden voor de zorg vrijgesteld zijn voor de BTW, kan de Belastingdienst niet aan de hand van de betaalde BTW de omzet voor het betreffende bedrijf (de ZZP’er) berekenen. Om belastingontduiking te voorkomen, wordt de hulp van opdrachtgevers ingeschakeld.

 

Verplichtingen voor opdrachtgevers 

De opdrachtgevers van opdrachten die worden uitgevoerd door personen die als derden aangemerkt dienen te worden, moeten informatie verzamelen om periodiek door te spelen aan de Belastingdienst. Zo dient het BSN-nummer van de opdrachtnemer in het systeem opgeslagen te worden, alsmede de geboortedatum en de ANW-gegevens. Vervolgens dienen alle uitbetalingen aan deze persoon aangemerkt te worden als een UBD-betaling. Aan het einde van het jaar dienen al deze betalingen verzameld te worden en moet deze informatie gedeeld worden met de Belastingdienst.
 

 

Tijd besparen met geautomatiseerde workflows

Aangezien er aardig wat handelingen bij komen kijken om te beoordelen of partijen al dan niet binnen deze verplichting vallen, heeft Cure4 al uitgebreid binnen het systeem getest om een heldere workflow te maken. Dit om de juistheid en compleetheid van de aangifte te bevorderen. Op deze manier hoeft er geen Excel sheet meer bijgehouden te worden, en wordt de daadwerkelijke aangifte met een paar klikken gedeeld met de Belastingdienst.

Wil je jouw AFAS inrichten om de renseigneringsverplichting voor 2025 te automatiseren? Vul het formulier hieronder in en wij helpen je graag!

Wij zijn Cure4

Wij ontzorgen en verslimmen zorgorganisaties.

  • Dé zorgverslimmers

    45 experts in administratie, consultancy, bedrijfssoftware en RPA

  • 15+ jaar ervaring

    In alle sectoren binnen de zorg

  • Unieke combinatie van administratieve domeinen

    Kennis van HR-, zorg-, financiële- en salarisadministratie

  • Volledige focus op zorg

    Altijd op de hoogte van actuele wet- en regelregeving

Jouw AFAS inrichten voor de renseigneringsverplichting?

Laat je gegevens achter en wij nemen contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Blog17 jan 2024

Voorbereid op 2024

Het is weer tijd voor de jaarafsluiting en jaarrekening

Het nieuwe jaar is net van start gegaan. Daarom is het de hoogste tijd om bezig te gaan met de jaarafsluiting voor jouw zorgorganisatie.

Het nieuwe jaar is net van start gegaan. Daarom is het de hoogste tijd om bezig te gaan met de jaarafsluiting voor jouw zorgorganisatie. Een jaarafsluiting is een essentieel proces waarin alle financiële transacties van het afgelopen jaar worden afgerond en geëvalueerd. Het omvat het opmaken van financiële overzichten en het beoordelen en analyseren van de balans en winst- en verliesrekeningen.

Tijdens de jaarafsluiting worden ook eventuele correcties doorgevoerd en worden de financiële resultaten van het afgelopen jaar samengebracht. Dit proces biedt niet alleen inzicht in de financiële gezondheid van jouw zorgorganisatie, maar het vormt ook de basis voor strategische besluitvorming en planning voor het komende jaar.

Cure4 begrijpt de complexiteit van de jaarafsluiting en staat klaar om jouw zorgorganisatie te ondersteunen bij dit proces. Zo waarborgen wij de volledigheid van de opbrengsten en de verantwoording hiervan en zorgen wij op basis van de aangeleverde stukken voor opgeschoonde balansposten.

Een ander belangrijk onderdeel van de jaarafsluiting is de voorzieningen voor het personeel. Het doel van het opnemen van voorzieningen personeel tijdens de jaarafsluiting is om vooruit te kijken en financiële reserveringen te maken voor mogelijke toekomstige personeelsgerelateerde kosten. Denk hierbij aan jubileumuitkeringen, pensioenverplichtingen en langdurig ziekte. Door deze voorzieningen op te nemen, wordt er een realistische inschatting gemaakt van (potentiële) financiële verplichtingen.

Onze experts beschikken over uitgebreide ervaring in de zorgsector en begrijpen de specifieke uitdagingen waarmee zorgorganisaties te maken hebben. Er zijn verschillende manieren waarmee wij zorgorganisaties kunnen helpen met de jaarafsluiting en de jaarrekening. We gaan graag het gesprek aan om onze werkzaamheden af te stemmen op jouw behoeften.

  • Het opmaken van de jaarafsluiting. Aan de hand van diverse stukken, zoals inkoopfacturen, verkoopfacturen, banktransacties, huurcontacten, verzamelloonstaat en leningsovereenkomsten zorgen wij ervoor dat de balansrekeningen en winst- en verliesrekeningen worden opgesteld. Vervolgens kunnen wij het jaar definitief afsluiten.
  • De jaarrekening wordt samengesteld op basis van de jaarafsluiting. Na een bespreking met de accountant wordt de jaarrekening met de organisatie doorgenomen. Na goedkeuring moet de jaarrekening gedeponeerd worden bij DigiMV.
  • Financiële planning voor 2024. Onze consultants kunnen je helpen bij het opstellen van een gedegen financiële planning voor het komende jaar, gebaseerd op onder andere de resultaten van 2023. Dit stelt je in staat om proactief in te spelen op veranderingen en doelen te stellen voor het nieuwe jaar.

Onze experts zijn op de hoogte van de laatste regelgeving in de zorgsector. Wij zorgen ervoor dat jouw jaarafsluiting en jaarrekening voldoet aan alle wettelijke vereisten. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie over hoe Cure4 jouw zorgorganisatie kan helpen bij een succesvolle jaarafsluiting en het realiseren van de financiële doelstellingen in het komende jaar.

Neem vrijblijvend contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Blog18 dec 2023

Voorbereid op 2024

Optimaal belonen van jouw werknemers met de werkkostenregeling

Met het einde van 2023 in zicht is dit hét moment om te analyseren hoe effectief de werkkostenregeling dit jaar is benut en welke kansen er liggen voor 2024. En daar helpen we je graag bij!

Voor zorgorganisaties is het belangrijk om hun personeel op een slimme en doordachte wijze te belonen. De werkkostenregeling, een fiscale regeling voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen, speelt hierbij een grote rol. Het doel van de werkkostenregeling is om werkgevers de flexibiliteit te bieden om hun medewerkers op een aantrekkelijke manier te belonen, zonder dat dit direct leidt tot extra belastingdruk. Hierdoor ontstaat er ruimte voor extra persoonlijke beloningsmogelijkheden, wat aansluit bij jouw zorgorganisatie en de behoeften van medewerkers.

Bij Cure4 krijg je advies op maat voor het bepalen van een beloningsbudget dat perfect past bij de behoeften van jouw zorgorganisatie. De hoogte van het budget is een gegeven, maar wij kunnen advies geven over de optimale besteding ervan. En uiteraard zorgen we ervoor dat de benutting van het budget overzichtelijk wordt geregistreerd in AFAS, wat bijdraagt aan een gestroomlijnde financiële verantwoording en rapportage.

Gedurende het jaar monitoren we of de benutting, correct geregistreerd wordt. Naarmate het einde van het boekjaar nadert, analyseren we de overgebleven ruimte en adviseren we waar er nog mogelijkheden zijn om het 100% uit te nutten. Wanneer het boekjaar is afgelopen, stellen we de volledige benutting definitief vast en regelen daarna alle wettelijke vereisten voor onze klanten.

Of het nu gaat om het toekennen van bonussen, het faciliteren van opleidingen, of andere extraatjes voor jouw medewerkers, Cure4 zorgt er samen met jou voor dat het beloningsbudget optimaal wordt gebruikt. Doordat wij voor diverse zorgorganisaties de financiële administratie uit handen nemen en optimaliseren, hebben we veel ervaring met de werkkostenregeling en halen we hier het maximale uit.

Wil je meer weten over hoe Cure4 jouw zorgorganisatie kan ondersteunen bij de werkkostenregeling of de financiële administratie?

Neem vrijblijvend contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Checklist14 dec 2023

Alle to do's op een rijtje

Checklist productieverantwoording

Met het jaar 2023 dat bijna tot zijn einde komt, sta je als zorgaanbieder in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Jeugdwet (Jw) voor een drukke tijd, gevuld met activiteiten en verplichtingen met betrekking tot de jaarafsluiting en de daaropvolgende productieverantwoording.

Wij begrijpen als geen ander hoeveel dit van een zorgaanbieder vraagt. Daarom hebben we een handige checklist opgesteld om je te helpen de productieverantwoording zo soepel mogelijk te laten verlopen en ervoor te zorgen dat je geen enkele stap overslaat.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat gemeenten kunnen afwijken van de standaardprocedure voor het afsluiten van het jaar. Daarom raden we je aan altijd te controleren wat jouw gemeente specifiek van jou als zorgaanbieder wilt ontvangen.

Misschien zit je tot over je oren in het werk en heb je geen tijd om je bezig te houden met de productieverantwoording. In dat geval kun je dit werk aan ons uitbesteden. Ons ervaren team heeft dit met succes verzorgd voor tal van andere klanten, waardoor zij zich konden concentreren op hun kerntaken terwijl wij de administratieve lasten verlichtten. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken en te ontdekken hoe wij je kunnen ondersteunen in deze drukke maar cruciale periode van het jaar.

De planning voor het voorbereiden en indienen voor de productieverantwoording adviseren wij als volgt:

  • Vóór 1 februari dient alles van het vorige jaar zijn gefactureerd en ingediend;
  • Vóór 1 maart dient de concept financiële productieverantwoording te zijn verzonden;
  • Vóór 1 april dient de definitieve financiële productieverantwoording (al dan niet inclusief accountantsverklaring) te zijn verzonden.

Download gratis de checklist

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +
Brochure05 dec 2023

Download de brochure

10 redenen om je financiële administratie uit te besteden

Een financieel gezonde organisatie is een randvoorwaarde voor het leveren van goede zorg. De financiële administratie is de afgelopen jaren echter wel ontzettend complex geworden.

Zo is de externe verslaglegging door nieuwe wet- en regelgeving behoorlijk ingewikkeld geworden. En door vergaande digitalisering zijn er weliswaar minder ‘handjes’ nodig voor het eigenlijke boekhoudwerk, maar het werk wat is overgebleven vraagt wel om veel meer kennis. Zo zie je in een digitale administratie minder snel of iets goed is geboekt. Bovendien heb je behoorlijk wat achtergrondkennis nodig van technologie: hoe koppel ik mijn zorgadministratie en salarisadministratie aan mijn financiële administratie? Hoe lees ik de bankbestanden automatisch in? En hoe los ik het op als daarin iets verkeerd gaat? Daarom kiezen steeds meer zorgorganisaties voor het outsourcen van hun financiële administratie. Wij nemen je graag mee in de tien redenen om te kiezen voor het uitbesteden van je financiële administratie.

Download de brochure

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog30 sep 2024

Samenwerken in regionale zorgnetwerken

Patiënten met complexe en langdurige zorgvragen worden niet meer enkel geholpen vanuit één professionele zorgorganisatie. Organisaties kunnen de zorg daarom niet meer alleen organiseren.
Lees meer +
Blog30 sep 2024

Automatisch banktransacties verwerken voor een efficiëntere administratie

Zorginstellingen hebben te maken met complexe financiële stromen en administratieve processen, van betalingen door verzekeraars tot facturen van leveranciers.
Lees meer +
Blog05 sep 2024

Samen een begroting opstellen voor jouw zorginstelling

Hoe helpt het opstellen van een begroting de jouw zorginstelling met het behalen van de van doelstellingen?
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in