Blog17 apr 2024

Financiële administratie

Zorgeloos vooruit: voorkom last-minute stress bij de renseigneringsverplichting

Robin van Ewijk

Senior Financial Controller bij Cure4

Bekijk profielBekijk profiel

Sinds 1 januari 2022 is de renseigneringsverplichting door de Belastingdienst in het leven geroepen. Dit houdt in dat betalingen aan mensen die niet in loondienst zijn aangegeven moeten worden bij de belastingdienst ter voorkoming van belastingontduiking. Dit is cruciaal voor zorginstellingen; die betalen geen BTW waardoor de Belastingdienst afhankelijk is van de informatie uit de renseigneringsverplichting om de juiste belastingheffing te waarborgen. Met een jaarlijkse deadline op 31 januari, is het essentieel om te begrijpen wat deze regeling inhoudt, welke boekhoudkundige stappen nodig zijn en hoe je last-minute stress kunt vermijden met een proactieve benadering.

 

Wat is de renseigneringsverplichting? 

De renseigneringsverplichting lijkt op de oude IB-47 regeling, echter bestaat nu de plicht om informatie aan te leveren aan de Belastingdienst. Deze regeling wordt ook wel de UBD-regeling genoemd, wat staat voor Uitbetaalde Bedragen aan Derden. Een uitbetaling aan derden wil zeggen dat er geld overgemaakt wordt voor resultaat uit overige werkzaamheden. Deze werkzaamheden/diensten worden uitgevoerd door mensen die niet bij het bedrijf in loondienst zijn, meestal ZZP’ers.

Vanuit de Belastingdienst is deze regeling een handvat om te berekenen wat de inkomsten zijn voor bepaalde mensen, zoals ZZP’ers in de zorg en ondernemingen die onder de KOR (Kleine OndernemingsRegeling) vallen. Aangezien de werkzaamheden voor de zorg vrijgesteld zijn voor de BTW, kan de Belastingdienst niet aan de hand van de betaalde BTW de omzet voor het betreffende bedrijf (de ZZP’er) berekenen. Om belastingontduiking te voorkomen, wordt de hulp van opdrachtgevers ingeschakeld.

 

Verplichtingen voor opdrachtgevers 

De opdrachtgevers van opdrachten die worden uitgevoerd door personen die als derden aangemerkt dienen te worden, moeten informatie verzamelen om periodiek door te spelen aan de Belastingdienst. Zo dient het BSN-nummer van de opdrachtnemer in het systeem opgeslagen te worden, alsmede de geboortedatum en de ANW-gegevens. Vervolgens dienen alle uitbetalingen aan deze persoon aangemerkt te worden als een UBD-betaling. Aan het einde van het jaar dienen al deze betalingen verzameld te worden en moet deze informatie gedeeld worden met de Belastingdienst.
 

 

Tijd besparen met geautomatiseerde workflows

Aangezien er aardig wat handelingen bij komen kijken om te beoordelen of partijen al dan niet binnen deze verplichting vallen, heeft Cure4 al uitgebreid binnen het systeem getest om een heldere workflow te maken. Dit om de juistheid en compleetheid van de aangifte te bevorderen. Op deze manier hoeft er geen Excel sheet meer bijgehouden te worden, en wordt de daadwerkelijke aangifte met een paar klikken gedeeld met de Belastingdienst.

Wil je jouw AFAS inrichten om de renseigneringsverplichting voor 2025 te automatiseren? Vul het formulier hieronder in en wij helpen je graag!

Wij zijn Cure4

Wij ontzorgen en verslimmen zorgorganisaties.

  • Dé zorgverslimmers

    45 experts in administratie, consultancy, AFAS en RPA

  • 15+ jaar ervaring

    In alle sectoren binnen de zorg

  • Unieke combinatie van administratieve domeinen

    Kennis van HR-, zorg-, financiële- en salarisadministratie

  • Volledige focus op zorg

    Altijd op de hoogte van actuele wet- en regelregeving

Jouw AFAS inrichten voor de renseigneringsverplichting?

Laat je gegevens achter en wij nemen contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog01 mei 2024

Naar Efficiëntie in de Zorg: Automatisering van Hulpverlenersregistratie in Fierit

Het toevoegen van hulpverleners is een tijdrovende, maar noodzakelijke taak binnen de zorgadministratie. Dit over laten aan een virtuele collega bespaart jaarlijks gemiddeld 30 minuten per cliënt. Tijd die gebruikt kan worden voor andere taken.  
Lees meer +
Klantverhaal30 apr 2024

Uitbesteding van administratie: hoe Dialysecentrum Ravenstein tijd wint voor meer zorg

Bij Dialysecentrum Ravenstein zet een klein team zich in om optimale zorg te leveren. Om zich volledig te focussen op het verlenen van zorg, laten zij zich administratief ontlasten door Cure4.
Lees meer +
Blog17 apr 2024

Samenwerking als sleutel tot toegankelijke en kwalitatieve zorg

samenwerken in de zorg; het biedt vele voordelen, maar brengt ook de nodige complexiteit met zich mee. We verkennen het belang van samenwerking en introduceren diverse vormen van samenwerking binnen de zorg
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in