Klantverhaal26 mei 2023

Implementatie AFAS

Stichting Trajekt gaat live met AFAS Werving & Selectie

Stichting Trajekt is op 1 maart live gegaan met de module Werving & Selectie van AFAS, nadat Cure4 al eerder bij hen AFAS ERP en HRM geïmplementeerd had. Hoe is Stichting Trajekt bij Cure4 gekomen en hoe is de implementatie verlopen? We vragen het aan Stichting Trajekt zelf!

Stichting Trajekt is dé welzijnsonderneming voor Maastricht en het Heuvelland en streeft naar een sociale basis voor iedereen. Samen met en dichtbij de mensen, zichtbaar in buurten en dorpen zet Trajekt in op het (her)ontdekken van de veerkracht, bouwen aan betekenisvolle relaties en bevorderen welbevinden. Vanuit een passie voor het werk denken de mensen van Trajekt samen met hun opdrachtgevers na over de dienstverlening en zoeken continue naar verbeteringen en kansen. Dit “ondernemen in welzijn” zit in de genen van de gehele organisatie. Bij Trajekt zijn circa 150 professionals en 450 vrijwilligers actief.

“In de zoektocht naar een partnership om AFAS HRM en ERP te implementeren is de keuze op Cure4 van Tenzinger gevallen, mede omdat zij gespecialiseerd zijn in de Cao Sociaal Werk en die ervaring was voor ons belangrijk. Naast die ervaring was hun slagvaardigheid en innovatiekracht direct zichtbaar in de gesprekken”, aldus Luciënne Douven en Cécile Vluggen van Stichting Trajekt.

Voorheen kwamen bij Stichting Trajekt sollicitaties via de mail binnen. Dankzij deze oplossing ervaren zij nu minder werk. Sollicitanten leveren hun gegevens namelijk zelf aan via OutSite, waardoor HR alle NAW-gegevens niet meer hoeft over te typen bij het indienst melden. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke vermindering van administratieve werkzaamheden en heeft het HR-team meer tijd gegeven om zich te concentreren op andere taken.

“Wij hebben als HR-team de samenwerking als zeer prettig ervaren en waren onder de indruk van de expertise en het vermogen om snel en creatief oplossingen te vinden voor eventuele uitdagingen die zich voordeden”, Luciënne Douven van Stichting Trajekt.

Vanuit Cure4 hebben de AFAS consultants Caspar en Amando een belangrijke bijdrage geleverd aan een gestroomlijnd en efficiënt proces, waarbij de module Werving & Selectie van AFAS geïntegreerd werd in het wervingsproces van Stichting Trajekt. En daarmee kijkt zowel Cure4 als Stichting Trajekt terug op een succesvolle samenwerking!

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal11 aug 2022

Implementatie AFAS

Poetszorg slaat professionaliseringsslag in werving en selectie met AFAS

Een organisatie voor huishoudelijke hulp die ‘Poetsen met een praatje’ als naam heeft, heeft medewerkers nodig die zich bij dit profiel thuis voelen. De snelle groei van Poetszorg maakt beschikken over een goed softwarepakket voor werving en selectie onontbeerlijk. De consultant van Cure4 stelde de juiste vragen om tot een succesvolle implementatie van AFAS te komen.

Het is een bijzonder verhaal. Marjo, de bedenkster van Poetszorg, is consulente van natuur- en milieuvriendelijke poetsmiddelen. Ze geeft demo’s bij mensen thuis om te laten zien hoe die werken. Tijdens een demo zei een van haar klanten dat ze in de thuiszorg werkte als huishoudelijke hulp. Zij vertelde over de bezuinigingen in haar werk, waardoor hetzelfde werk in steeds minder tijd moet worden gedaan. Om die reden nam ze haar eigen poetsmiddelen mee naar de klanten waar ze werkte. “Met de poetsspullen van jou kan ik veel meer doen in de tijd die ik krijg en blijft het ook nog eens langer schoon. Door de kwaliteit van de poetsmiddelen wordt in de beschikbare tijd hetzelfde of zelfs een beter poetsresultaat bereikt”, zei ze. Marjo kon zich helemaal vinden in de keuze van deze dame en opperde: “Als ik nu eens een bedrijf begin waar jij met onze poetsmiddelen mag poetsen, wat zou je daarvan vinden?” Haar antwoord was direct: “Dan mag je mij bellen.” Het idee van Poetszorg was geboren. Er kwam een naam, een website en een slogan. Inmiddels, bijna zeven jaar later spelen de dochter en zoon Lizzy en Wil een belangrijke rol in het familiebedrijf, en heeft dit zevenhonderd mensen in dienst.

Onderscheidend vermogen
“In de thuiszorg is het gebruikelijk dat het poetswerk wordt gedaan met poetsmiddelen die de mensen zelf in huis hebben”, vertelt Lizzy. “Wij doen dit met onze eigen natuur- en milieuvriendelijke poetsmiddelen. Je poetst daarmee met een ‘zachte hand’ en dus gaat je energie niet in het poetsen zitten. Hierdoor kunnen onze ‘koffiepoetsen’ gemakkelijk een praatje maken tijdens het poetsen. Dat sociale aspect is belangrijk voor de doelgroep waarvoor we werken. Het is voor sommigen de enige persoon die ze in een week zien. Vandaar ook de naam Poetszorg, poetsen met een praatje. Onze klanten krijgen we voornamelijk via de gemeente in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het zijn mensen die zelf niet meer in staat zijn hun huis schoon en leefbaar te houden. Ze vinden het belangrijk dat steeds dezelfde hulp over de vloer komt, er moet een klik zijn.”

Dit heeft invloed op de medewerkers die Poetszorg zoekt. “Sollicitanten of klanten zeggen wel eens: dat praatje hoeft voor mij niet”, zegt Wil. “Dan passen ze misschien ook niet bij onze organisatie. Er zijn veel aanbieders voor huishoudelijke hulp en het werk dat zij doen is hetzelfde. De meeste aanbieders bieden echter ook andere diensten aan zoals verzorging en verpleging en/of begeleiding en dergelijke. Wij richten ons puur op poetsen en zijn hierbij enorm persoonsgericht. Dat is wat ons onderscheidend maakt.”

Werving en selectie
Door de groei van Poetszorg is voortdurend nieuw personeel nodig. “Als je de medewerkers hebt, krijg je de klant”, zegt Lizzy, “zo werkt dat op dit moment. Werving en selectie is daarom enorm belangrijk.”

In eerste instantie was vooral de vader van het gezin hiervoor verantwoordelijk, gewoon met een kop koffie aan de keukentafel. Toen het bedrijf ging groeien, kwam er een formulier op de website waarop mensen zich konden aanmelden. De vader printte dat en ging naar die mensen toe om te polsen of ze bij Poetszorg pasten. “In de coronatijd werden die gesprekken digitaal”, vertelt Wil. “Eerst had pa daar moeite mee maar hij zag al snel de voordelen.”

Professionalisering
Met de snelle groei van Poetszorg werd het tijd voor professionalisering. AFAS werd uitgenodigd om te komen praten over softwareoplossingen. “In de eerste plaats voor payroll en HRM”, vertelt Lizzy. “De accountmanager van AFAS regelt een implementatiespecialist voor je en zo maakten wij kennis met Cure4.” Na de software voor payroll en HRM volgde die voor werving en selectie. “Aanvankelijk overzagen we niet hoe groot dit traject was”, vertelt Wil. “We wilden graag standaardisering met ruimte voor persoonlijke invulling. Het moest er echt staan, voordat we medewerkers konden aannemen. Dit betekent testen, testen, testen. Dit is gelukt met de begeleiding van Cure4. We wilden het simpel houden, dat past bij onze organisatie en daar is AFAS heel goed voor. Maar het pakket biedt zoveel mogelijkheden dat je het ook heel complex kunt maken. Daar moet je voor waken.”

Lizzy: “De consultant van Cure4 kon ons de implementatiestappen goed uitleggen. Dat heeft ons echt geholpen. Je moet goed weten wat je wilt als je zo’n pakket gaat implementeren. De consultant daagde ons continu uit om na te denken over waar we met onze organisatie naartoe willen. Je moet het systeem bouwen op hoe de organisatie er in de toekomst uit gaat zien”, legde hij uit.

Leerzaam proces
Lizzy en Wil zijn te spreken over de begeleiding van Cure4. “We willen graag continu blijven verbeteren en processen optimaliseren. Ruim van tevoren plannen we de consultant in om met ons mee te denken hierover.”, zegt Lizzy. Wil vult aan: “Het ultieme doel is alles in AFAS en Nedap te hebben. “Die zijn compatible en dan heb je alles geborgd in één systeem.”

Wat ook positief is aan de samenwerking, zegt Lizzy, is dat die voor henzelf heel leerzaam is. “We hebben veel geleerd van het proces en kunnen daardoor inmiddels best veel zelf”, zegt ze. “Dat horen we ook terug van de Cure4 consultant. Het maakt ons minder afhankelijk.”

Achteraf hadden ze wellicht eerder deze professionaliseringsstap kunnen zetten, concluderen ze. “Dat zou ook een advies aan andere zorgorganisaties kunnen zijn”, zegt Wil. “Tegelijkertijd is het wel zo dat je nog niet zo goed weet wat je nodig hebt als je net begint. Het helpt dan als je hulp krijgt van iemand die de software goed kent, en die je de ondersteuning biedt om een goed beeld te schetsen van hoe je organisatie en processen in elkaar zitten.”

Collega aan het woord

”Het is fijn dat ik onderdeel kon zijn van Poetszorg, ze hebben grote ambities en een enorme drive om hun visie waar te maken. De samenwerking met Wil en Lizzy stond als een rots. De vrijheid die ik kreeg in het geven van advies op HRM vraagstukken heb ik enorm gewaardeerd. Leerzame, maar leuke gesprekken over het bedrijf Poetszorg, maar ook over privé gerelateerde zaken hebben ervoor gezorgd dat ik me onderdeel voelde van de Poetszorgfamilie. Gedurende de implementatie hebben ze de processen eigen kunnen maken en geholpen met het realiseren van de inrichting. Je kunt wel stellen dat het hun product is geworden door het beheer in eigen hand weten te nemen. Uitdagende vraagstukken zoeken ze eerst zelf uit, alvorens ze een consultant erbij vragen. Met een gerust gevoel heb ik dit traject dan ook kunnen afsluiten. Het is geen tot ziens, maar we komen elkaar zeker nog een keer tegen!” – Marleen Lever (AFAS Consultant)

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Blog25 jul 2022

Haal het meeste uit je AFAS pakket

Automatiseer je recruitmentprocessen met AFAS

Het is een enorme uitdaging om in de huidige krappe arbeidsmarkt nieuwe medewerkers te werven voor je zorgorganisatie. Daarbij komt bij het proces rondom de werving ook nog is een hoop kijken. Van het maken van de vacature, het inplannen van de afspraken tot aan het delen van het contractvoorstel. Door veel handmatige administratieve handelingen hou je nóg minder tijd over het vinden van geschikte kandidaten.

Wat nu als alle processen rondom werving en selectie – van vacature tot indiensttreding – bijna volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd verloopt? Klinkt dit als muziek in de oren? Lees dan snel verder! In deze blog geef ik, Amando Buchan, je tips voor een goed recruitment proces voor je zorgorganisatie en vertel ik meer over Werving & Selectie van AFAS.

Het start bij het aanvragen van een vacature
Het begin van een sollicitatieproces start natuurlijk bij de aanvraag van een vacature. Bij wie leggen jullie de aanvraag van de vacature neer? De ene zorgorganisatie wilt dat dit door de directeur en recruitment wordt goedgekeurd, terwijl bij de andere organisatie de leidinggevende direct een vacature aanvraag mag doen. Bij sommige organisaties verloopt dit proces nog steeds via de mail. Terwijl het veel gemakkelijker en overzichtelijker is als dit via een workflow verloopt. Als AFAS-consultant is het mijn taak om veel vragen te stellen om zo tot een uitgewerkt proces te komen die passend is bij jouw organisatie. Natuurlijk denk ik altijd mee op welke vlakken het huidige proces het eventueel sneller en slimmer kan.
Na de aanvraag van een vacature kan deze eenvoudig geplaatst worden via OutSite (werken bij website) van AFAS. Ik raad altijd aan om OutSite zo veel mogelijk naar jullie eigen huisstijl te brengen. Zo zorg je vanaf de start van een sollicitatie al voor een herkenbaar en vertrouwd gevoel.

Je eigen workflows flexibel inrichten
Iedere zorgorganisatie is natuurlijk anders. Ook in het proces van werving en selectie zitten verschillen. Daarom is het mogelijk om workflows flexibel in te richten. In de standaard van AFAS zijn de functionaliteiten soms niet toereikend genoeg, omdat er één workflow wordt meegeleverd. Deze workflow is goed voor één bepaalde type sollicitatie. Dit is precies waar ik het verschil kan maken voor jouw zorgorganisatie. Als eerste zetten we samen alle processen en procedures op een rijtje gezet. Ik kijk naar de standaard van AFAS en welke uitbreidingen er eventueel gemaakt kunnen worden voor een bepaalde workflow. Een stagiaire vraagt bijvoorbeeld om een andere workflow dan een ZZP’er. Zo maken we de slimme workflows passend bij jouw organisatie.

Jouw recruitmentproces is in veilige handen
Door OutSite (werken bij website) en InSite (intranet) met elkaar te verbinden, kun je een eigen sollicitatieportaal bouwen. In dit Sollicitant Self Service portaal kunnen kandidaten inloggen, de status van hun sollicitatie inzien en zelf gegevens en documenten toevoegen. Hierdoor worden het aantal administratieve handelingen voor de HR-medewerker enorm verlaagd.

Het portaal is uiteraard veilig voor het uploaden van persoonsdocumenten zoals bijvoorbeeld een VOG. Alle informatie is centraal te vinden in één database en alles is gekoppeld met andere afdelingen (zoals HR). Soms zie ik nog dat zorgorganisaties een algemene mailbox gebruiken voor het opvragen en ontvangen van informatie over de sollicitant. Veel informatie wordt vaak over het hoofd gezien, omdat documenten niet centraal zijn opgeslagen. Hiernaast brengt het werken via een mailbox het risico met zich mee dat er privacygevoelige informatie wordt gelekt. Dit is met Werving & Selectie van AFAS verleden tijd. Jouw gehele recruitmentproces staat in een beveiligde omgeving die geheel AVG-proof is.

De standaard gegevens die worden uitgevraagd in het proces van een sollicitatie zijn onder andere: NAW-gegevens, BSN-nummer, kopie van ID-kaart, het bankrekening nummer en VOG. In de zorg zien we dat er vaak nog extra informatie nodig is, zoals een BIG registratie en/of bepaalde diploma’s. Bepaalde velden zoals een ingangsdatum en vervaldatum van de BIG registratie kunnen verplicht worden gesteld. Dit zijn extra velden die ik voor de organisatie kan toevoegen in het proces. Al deze gegevens en documenten kunnen met een paar drukken op de knop door bijvoorbeeld de leidinggevende worden uitgevraagd, gecontroleerd en goedgekeurd. Dit scheelt een hoop tijd en gedoe!

De sollicitant staat centraal
Het gehele werving- en selectieproces wordt door het systeem goed in de gaten gehouden. Er worden slimme signaleringen aangemaakt, zodra bijvoorbeeld bepaalde documenten nog niet geüpload zijn. Ook als een nieuwe medewerker in dienst wordt gemeld kan er automatisch een mail worden gestuurd met bijvoorbeeld: ‘Welkom! We zijn op dit moment bezig met je contract’. Het contractvoorstel wordt eenvoudig via het portaal gedeeld en kan digitaal ondertekend worden. In de huidige arbeidsmarkt is het nóg belangrijker om snel informatie te delen en goed te communiceren met de sollicitant. Zo heb je meer kans van slagen.

Meer informatie
Doordat veel, vaak handmatige, taken nu digitaal en geautomatiseerd verlopen hebben jouw HR-medewerkers hun handen meer vrij. Zo kunnen zij zich gaan richten op het vinden van de juiste kandidaten. Het sollicitatieproces wordt hierdoor een stuk fijner voor zowel je medewerkers als sollicitanten. Wil je meer weten over de Werving & Selectie module van AFAS? Of wil je een keer sparren hierover?

Neem vrijblijvend contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Blog27 jun 2022

AFAS implementatie

AFAS implementeren in je organisatie: dat doe je zo!

Om succesvol AFAS te implementeren in je zorgorganisatie is het volgen van een gestructureerd plan cruciaal. De afgelopen jaren heb ik als Projectmanager AFAS Solutions veel implementaties bij verschillende zorgorganisaties meegemaakt. In deze blog vertel ik meer over onze projectaanpak en de vijf fases die we altijd doorlopen bij het succesvol implementeren van AFAS bij zorgorganisaties.

Voordat we de vijf fases doorlopen, bespreken we altijd de samenstelling van de projectgroep. Een goede projectgroep voor het implementeren van AFAS bestaat vaak uit:

  • De stuurgroep (Besluitvorming onderwerpen uit projectgroep);
  • Projectmanagement (Bewaken scope en voortgang implementatie. Zijn er voor issues en changemanagement);
  • De werkgroep per AFAS module (Financieel, HRM en Payroll).

Fase 1 Kick-off
Het implementatietraject begint altijd met een aantal kick-offs met de verschillende werkgroepen. Als je kiest voor AFAS, kies je ook voor standaardisering. Op basis van alle implementaties dat AFAS de afgelopen jaren gedaan heeft, is er een speciaal template voor de zorg ontwikkeld. Deze template zorgt ervoor dat je processen altijd snel en zo optimaal mogelijk kunnen worden ingericht. Tijdens de kick-off worden eventuele afwijkende processen in het template van AFAS in kaart gebracht.
Het inrichtingsplan die we tijdens de kick-off samen maken vormt hierna de leidraad voor het implementatietraject. In het plan wordt ook vastgelegd welke onderdelen al zijn ingericht en welke processen verder geoptimaliseerd kunnen worden. Het inrichtingsplan wordt bijgewerkt in de projecttool SIMPLR. In SIMPLR staan alle gedetailleerde stappen, taken en acties die uitgevoerd moeten worden. Aan het eind van de kick-off is voor beide partijen precies inzichtelijk wat er van elkaar verwacht kan worden en hoe de implementatiereis eruit gaat zien.

Fase 2 Realiseren & Testen
Na de beoordeling van het inrichtingsplan gaan we aan de slag om de besproken inrichting te realiseren. Deze fase staat in het teken van het samen inrichten van de processen en eventuele koppelingen en rapportages. Het is belangrijk om als zorgorganisatie in deze fase heel betrokken te zijn bij het inrichtingsproces. Onze consultants zijn de coach en jullie zitten hierbij zelf aan de knoppen om het systeem beter te leren kennen. Dit zorgt er namelijk voor dat je zo veel mogelijk kennis kan opdoen over de software en dit maakt het leren een stuk makkelijker en leuker!

De voortgang en planning wordt altijd via SIMPLR inzichtelijk gemaakt, waardoor het project van begin tot eind gemakkelijk bijgestuurd kan worden. Ieder contactmoment starten en eindigen we met de activiteiten die in SIMPLR staan. Zorg er dus voor dat je altijd de activiteiten bijwerkt en de eventuele vragen borgt in SIMPLR. Op deze manier is de voortgang voor de gehele projectgroep in één oogopslag te zien.

Uiteraard is testen in deze fase enorm belangrijk. We moeten zeker weten dat de inrichting van de functionaliteiten naar behoren werkt en of het ook naar verwachting werkt. Zo kunnen we eventueel nog bijsturen waar nodig en zorgen we er samen voor dat we succesvol en met de juiste inrichting live gaan.

Fase 3 Acceptatie
Tijdens de acceptatiefase vraag je je eindgebruikers om een aantal processen te testen, zodat je ook feedback ontvangt van de eindgebruikers. Deze fase wordt ook vaak gebruikt om draagvlak te creëren binnen de organisatie. Pas als alle eventuele wijzigingen en aanpassingen naar tevredenheid zijn verwerkt, zal de volgende fase aanbreken: de livegang.

Fase 4 Livegang
In deze fase wordt alles gereed gemaakt voor een soepele livegang. Denk hierbij aan de laatste dataconversie(s) en het opleiden van jullie eindgebruikers. Middels het Profit Rijbewijs van AFAS kunnen we samen toetsen of de key-users al klaar zijn om live te gaan. Uiteindelijk gaat dan de knop om en zijn we live! Uiteraard gaan we dit samen met de projectgroep vieren.

Fase 5 Nazorg
Livegaan met AFAS betekent het eind van een succesvolle implementatie. Iedereen is opgeleid, heeft ervaring opgedaan tijdens de implementatie en de processen zijn bekend in de organisatie. Toch is het een hele spannende fase in het traject. Jullie medewerkers mogen nu namelijk écht aan de slag met AFAS, uiteraard met de ondersteuning van een consultant. Wij zullen altijd stand-by staan om de livegang in goede banen te leiden en de nodige support bieden. Onze ervaring leert dat er altijd wat vragen opkomen over bijvoorbeeld nieuwe functionaliteiten. We kunnen samen deze vragen oppakken en jullie ondersteunen. Jullie staan er zeker niet alleen voor! Hiernaast gaan we eventueel al aan de slag met optimalisatiepunten waar we tijdens de realisatiefase niet aan toe gekomen zijn. Om de kwaliteit van de oplevering structureel te borgen en periodieke updates en releases soepel te laten verlopen, bieden we onze klanten de mogelijkheid om het beheer ook door ons te laten uitvoeren.

Meer informatie
Dit waren de vijf fases van een AFAS implementatie in een notendop! Heb je vragen over mijn blog? Of kunnen jullie ondersteuning gebruiken op het gebied van het optimaliseren en beheren van AFAS? Ik help jullie graag verder!

Auteur
Renske Hoogendoorn

Neem vrijblijvend contact op

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Brochure03 jun 2022

Download de brochure

AFAS applicatiebeheer

Na een succesvolle implementatie of optimalisatie is goed applicatiebeheer belangrijk om de kwaliteit van de inrichting te borgen en alle functionaliteiten optimaal te laten werken.

Veel zorgorganisaties geven aan dat zij vaak niet voldoende capaciteit of de juiste kennis in huis hebben om AFAS verder te ontwikkelen. Het deskundig beheren en het door ontwikkelen van je AFAS software is cruciaal om een integraal bedrijfsvoeringsmodel te realiseren dat het primaire proces zo goed mogelijk faciliteert en ondersteunt.

Ons team van AFAS specialisten kunnen alle facetten van applicatiebeheer voor je uit handen nemen. In deze brochure lees je meer over de verschillende mogelijkheden van beheer en onze abonnementsvormen.

Download de brochure

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal17 jan 2022

Implementatie AFAS

Het Verdihuis gaat officieel live met AFAS

Het Verdihuis is onlangs succesvol live gegaan met AFAS. Een hele mooie mijlpaal om te vieren.

Astrid Vissers, Coördinator Administratie bij het Verdihuis, vertelt hierover: “Eindelijk is het dan zo ver. We zijn dit jaar officieel van start gegaan met Profit/InSite van AFAS. Toch een spannend moment, ook al hebben we ons goed voorbereid. We zijn als projectgroep in ieder geval trots op het resultaat. In maart 2021 zijn we vol goede moed met dit project gestart. Samen met Applicatiebeheer, P&O en Salarisadministratie van het Verdihuis en de HRM en Payroll consultants van Tenzinger hebben we al onze processen zo optimaal mogelijk ingericht. De coronamaatregelen en het beeldbellen maakte het soms lastig. Zeker in het begin van zo’n intensief traject, waarbij je elkaar nog moet leren kennen. Maar in no time wisten we wat we aan elkaar hadden.”

Prettige samenwerking
Astrid vervolgt haar verhaal met: “De consultants van Tenzinger hebben ons goed ondersteund en kwamen met praktische ideeën waar we zelf nog niet op gekomen waren. We hebben de samenwerking als erg prettig ervaren.””

“Onze interne projectgroep is zeker nog niet klaar. Het technische deel, van dit onderdeel van de implementatie, is afgerond. Maar buiten de applicatie om vraagt dit ook om een iets andere samenwerking tussen collega’s en afdelingen. Dit komt deels door accentverschuivingen binnen een bepaalde rol en doordat een aantal taken nu simpelweg geautomatiseerd verloopt. De interne projectgroep blijft dit zeker nog het komende jaar goed monitoren, ondersteunen en vastleggen.”

“Verder hebben we in 2022 extra ondersteuning vanuit Tenzinger om ons de applicatie nog meer eigen te maken en gaan we ook samen met hen het verzuimportaal en OutSite verder inrichten. We hebben er alle vertrouwen in dat we ook hier weer samen iets moois van gaan maken.”

Bekijk ook eens deze klantcases

Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal26 mei 2023

Stichting Trajekt gaat live met AFAS Werving & Selectie

Stichting Trajekt is op 1 maart live gegaan met de module Werving & Selectie van AFAS, nadat Cure4 al eerder bij hen AFAS ERP en HRM geïmplementeerd had.
Lees meer +
Klantverhaal11 aug 2022

Poetszorg slaat professionaliseringsslag in werving en selectie

De snelle groei van Poetszorg maakt beschikken over een goed softwarepakket voor werving en selectie noodzakelijk. Zij kozen voor AFAS, waarbij Cure4 de implementatie heeft gedaan. Lees meer over de ervaringen van Poetszorg.
Lees meer +
Whitepaper11 nov 2021

Whitepaper

Optimaliseer AFAS in de zorg

Voor AFAS geldt wat voor heel veel softwarepakketten geldt: een gemiddelde gebruiker maakt maar gebruik van 20 procent van de mogelijkheden die de software biedt. En dat is ook niet zo gek, want de mogelijkheden in AFAS zijn ontzettend groot.

Door de financiële administratie, salarisadministratie, HR, CRM, in- en verkoop en facturatie in één pakket onder te brengen, kun je behoorlijk tijdswinst boeken. Zeker als je alle mogelijkheden van AFAS goed benut. In de praktijk zien we dat dat niet altijd gebeurt. Terwijl er veel kansen zijn om het werk makkelijker én leuker te maken!

In een aantal stappen leggen we uit hoe je AFAS software zo goed mogelijk inricht en waar optimalisatiekansen liggen. Verder lees je in deze whitepaper:

  • Hoe je meer grip krijgt op financiën, HR en inkoop;
  • Waar de mogelijkheden voor procesverbetering liggen;
  • Wat de meerwaarde is van workflows.

Download het whitepaper

Bekijk ook eens deze kennisbank artikelen

Blog12 mrt 2024

Wachttijdverzachters in de jeugdzorg

Wachtlijsten in de jeugdzorg zijn van alle tijden, maar de laatste jaren zijn flink toegenomen. Welke rol spelen wachttijdverzachters hierin?
Lees meer +
Blog04 mrt 2024

Laag percentage – bijzonder tarief 2024

Wat is het bijzonder tarief in 2024? En hoe wordt dit bepaald? En wat doe je als je in een te lage tariefgroep wordt beloond?
Lees meer +
Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal15 jun 2020

AFAS applicatiebeheer

Flexibele ondersteuning op afstand met SDW

De afdeling Functioneel Applicatiebeheer is door SDW uitgebreid met twee nieuwe collega’s. De ene collega houdt zich bezig met het ECD en de ander met AFAS. Vanuit deze nieuwe bezetting is de vraag naar flexibele ondersteuning bij SDW ontstaan.

SDW wil dat urgente vragen of issues bij hun afdeling Functioneel Applicatiebeheer iedere dag worden opgepakt. Om dit voor elkaar te krijgen heeft SDW gekozen voor de ondersteuning van Cure4 op afstand. Zo willen zij streven naar de optimale functionering van de afdeling Zorgregistratie, Advies en Declaratie (ZAD) en de primaire zorg.

Flexibele vraagstukken
Om een flexibele en efficiënte ondersteuning mogelijk te maken hebben de professionals van Cure4 als eerste de nieuwe Functioneel Applicatiebeheerder van SDW ingewerkt. Zo hebben we onze kennis en vaardigheden over de ECD-applicatie aan deze nieuwe collega overgedragen. Hierna is er een deskundig support team samengesteld. Dit team bestaat uit diverse specialisten die kennis hebben van wet- en regelgeving, registratie/declaratie en verschillende ECD’s. Hierdoor kunnen we flexibele vraagstukken, zoals die van SDW, dagelijks snel beantwoorden.

“Wij hebben aan Cure4 een betrouwbare partner in ECD en werkprocessen. Zij kunnen ons, door hun kennis en kunde hierin, de hele week flexibele ondersteuning op afstand bieden.” – Carel Habraken (Hoofd Servicedesk bij SDW)

Over SDW
SDW ondersteunt mensen met een beperking of ontwikkelingsachterstand. Zij helpen hen op het vlak van wonen, leren, leven en werken. SDW zet zich in voor een samenleving waarin iedereen ertoe doet en kan meedoen. De locaties van SDW zijn te vinden in de regio West-Brabant en Zeeland.

Bekijk ook eens deze klantcases

Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal26 mei 2023

Stichting Trajekt gaat live met AFAS Werving & Selectie

Stichting Trajekt is op 1 maart live gegaan met de module Werving & Selectie van AFAS, nadat Cure4 al eerder bij hen AFAS ERP en HRM geïmplementeerd had.
Lees meer +
Klantverhaal11 aug 2022

Poetszorg slaat professionaliseringsslag in werving en selectie

De snelle groei van Poetszorg maakt beschikken over een goed softwarepakket voor werving en selectie noodzakelijk. Zij kozen voor AFAS, waarbij Cure4 de implementatie heeft gedaan. Lees meer over de ervaringen van Poetszorg.
Lees meer +
Klantverhaal22 apr 2020

AFAS

Effectief boekhouden met CHA Connect voor Clearing House Apothekers

Clearing House Apothekers wilde graag een geautomatiseerde dienst aanbieden aan haar klanten, zodat het boekingsproces van mutaties eenvoudiger en sneller uitgevoerd kan worden. Dit vraagstuk is neergelegd bij Cure4 om te kijken of er een gepaste oplossing kon worden ontwikkeld in de vorm van een applicatie.

Clearing House Apothekers (CHA) wilde het handmatige proces vervangen (dat doorgaans iteratief en tijdrovend is) om financiële mutaties te verwerken en in te boeken in het boekhoudsysteem van de apotheek.

Wat we hebben gedaan

Het vraagstuk is opgelost met de realisatie van CHA Connect. De applicatie importeert boekingsbestanden (met bijv. verkoopboekingen of declaraties) die vervolgens via een complex proces worden verwerkt tot journaalposten. Hierna worden de verwerkte journaalposten door middel van een technische koppeling geëxporteerd en ingeboekt in het boekhoudingspakket van de apotheek. Dit proces is volledig geautomatiseerd, waardoor veel tijd en geld wordt bespaard.

Wat we hebben bereikt

Momenteel heeft CHA Connect een technische koppeling met AFAS. Door de koppelingen met AFAS te implementeren, zal CHA Connect administratieve ondersteuning kunnen bieden aan alle apotheken in Nederland. We hebben een koppeling gemaakt met de Application Programming Interface (API) van AFAS, ook wel de update connector. De API houdt in dat CHA Connect mutaties genereert en deze zetten wij om naar journaalposten. Hiermee verwerken we automatisch de journaalposten in het grootboek van AFAS. We realiseren daarmee dat (tijdrovend) handmatig werk verdwijnt en volledig geautomatiseerd wordt.

Over Clearing House Apothekers

Clearing House Apothekers (CHA) is een onafhankelijke, deskundige intermediair tussen apothekers en zorgverzekeraars. Met ruim vijfentwintig jaar kennis en ervaring bieden zij verschillende diensten om de administratieve last, voor zorgverleners en verzekeraars te verlichten. Daardoor kunnen zij zich richten op de zorg voor hun patiënten en zijn ze niet belast met de financiële en administratieve afhandeling van de zorg.

Bekijk ook eens deze klantcases

Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal26 mei 2023

Stichting Trajekt gaat live met AFAS Werving & Selectie

Stichting Trajekt is op 1 maart live gegaan met de module Werving & Selectie van AFAS, nadat Cure4 al eerder bij hen AFAS ERP en HRM geïmplementeerd had.
Lees meer +
Klantverhaal11 aug 2022

Poetszorg slaat professionaliseringsslag in werving en selectie

De snelle groei van Poetszorg maakt beschikken over een goed softwarepakket voor werving en selectie noodzakelijk. Zij kozen voor AFAS, waarbij Cure4 de implementatie heeft gedaan. Lees meer over de ervaringen van Poetszorg.
Lees meer +
Klantverhaal08 mrt 2020

AFAS

AFAS implementatie van salaris-, HR- en financiële administratie bij Worldeye

Startende instellingen hebben het nu zwaar. Het contracteren met zorgverzekeraars is lastig dan wel onmogelijk en de markt zit al redelijk vol met zorgaanbieders als ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra en klinieken. Vooral in Amsterdam waar Worldeye gevestigd is, is het dringen geblazen.

Ondanks de overvolle zorgmarkt wil Worldeye vooral het onderscheid maken op het gebied van kwaliteit. Cure4 kan niet specifiek bijdragen aan de zorgkwaliteit van Worldeye, maar ons doel is om de backoffice van Worldeye zo efficiënt mogelijk in te richten en het minimaliseren van de overhead.

Worldeye wil graag een nieuwe en succesvolle zorginstelling in Nederland opstarten. Daarbij hoort een efficiënte backoffice en administratie. Om dit te bewerkstelligen heeft Worldeye gekozen voor AFAS Software. Hun wens is om in AFAS de boekhouding en salarisadministratie zo efficiënt mogelijk en conform de Nederlandse wet- en regelgeving ingericht te krijgen.

Wat we hebben gedaan

Om dit te bereiken zijn wij bij Worldeye een implementatietraject gestart waarbij de financiële-, salaris- en HR administratie zo optimaal mogelijk wordt ingericht. Worldeye heeft hierbij voor een zorgapplicatie gekozen, waarin de facturatie plaatsvindt. Deze hebben wij gekoppeld aan AFAS met de omzetverantwoording. Onze inrichting van deze koppeling zorgt voor een mooie aansluiting tussen het primaire proces en de backoffice bij Worldeye.

Wat we hebben bereikt 

Het resultaat is een succesvolle implementatie van het totaalpakket van AFAS: financiële, salaris en HR administratie met in de toekomst ook CRM. Hiermee hebben we de basis gelegd dat Worldeye aan de voorkant de juiste zorg kan leveren.

“Cure4 heeft niet alleen ongelofelijke expertise van AFAS en de zorg, maar ook met hun flexibiliteit en strakke inventarisatie hebben ze vlot de basis gelegd voor onze backoffice/administratie, zodat wij ons écht kunnen richten op de kwaliteit van goede (oog) zorg.”

Bekijk ook eens deze klantcases

Klantverhaal22 feb 2024

Procesverslimmer Kickstart voor WelThuis

Structurele personeelstekorten, hoge werkdruk en toenemende administratieve lasten. Dit zijn voor veel zorgorganisaties geen nieuwe begrippen. Om de optimalisatiekansen in kaart te brengen, is voor WelThuis de Procesverslimmer Kickstart uitgevoerd.
Lees meer +
Klantverhaal26 mei 2023

Stichting Trajekt gaat live met AFAS Werving & Selectie

Stichting Trajekt is op 1 maart live gegaan met de module Werving & Selectie van AFAS, nadat Cure4 al eerder bij hen AFAS ERP en HRM geïmplementeerd had.
Lees meer +
Klantverhaal11 aug 2022

Poetszorg slaat professionaliseringsslag in werving en selectie

De snelle groei van Poetszorg maakt beschikken over een goed softwarepakket voor werving en selectie noodzakelijk. Zij kozen voor AFAS, waarbij Cure4 de implementatie heeft gedaan. Lees meer over de ervaringen van Poetszorg.
Lees meer +

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Zo ben jij elke maand op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de zorg! Schrijf je in